Via ‘Power: Why Some People Have It and Others Don’t‘ van Jeffrey Pfeffer, ‘Am I The Only Sane One Working Here?: 101 Solutions for Surviving Office Insanity‘ van Albert Bernstein.
1. Speel het spel mee
Als je het machtsspel op kantoor aan anderen overlaat ben je verkeerd bezig. Hard werk is niet het allerbelangrijkste en politiek is deel van onze menselijke natuur. De enige plek waar politieke relaties geen rol spelen is op een onbewoond eiland.
2. Maak je baas gelukkig
Je relatie met je baas is de allerbelangrijkste factor om verderop te raken in je carrière. Als je niet met hem of haar overeen komt, raak je nergens. Onderzoek toont aan dat deze relatie zelfs belangrijker is dan je werkprestaties. Kom er dus achter wat je baas van je wilt en maak hem of haar gelukkig.
3. Sluit allianties
Voor succes in het zakenleven heb je “ net als in het persoonlijk leven “ bondgenoten nodig. Werk aan je netwerk door strategische gunsten te leveren aan sleutelpersonen. Je zal ook mensenkennis en charisma nodig hebben. Gelukkig kan je dat aanleren.
4. Ga slim om met roddels
Hoewel ongeveer 80% van alle kantoorroddels feitelijk correct zijn, kunnen zowel jij als anderen ze ook als wapens gebruiken. Bernsteins advies is om elke negatieve roddel te beantwoorden met een positieve opmerking.
5. Gebruik kennis als wapen
- Identificeer eerst je eigen doelstellingen en vervolgens die van je rivalen, bondgenoten en bazen.
- Observeer hoe succesvolle mensen hogerop raken en imiteer hun strategie.
- Smeed innige relaties met mensen die boven je staan in de bedrijfshiërarchie.
- Kennis is macht: kom zelf zoveel mogelijk te weten, maar geef zo weinig mogelijk informatie aan je tegenstanders.