Key takeaways
- Bancontact is de voorkeursbetaalmethode voor online aankopen in België, met 73 procent van de consumenten.
- Debet- en kredietkaarten zijn, samen met PayPal, prominente opties onder de Belgen: 41 procent geeft de voorkeur aan betalen met een kaart en 39 procent kiest voor PayPal.
- Wereldwijde betaalmethoden zoals creditcards en PayPal zijn consistent populair in heel Europa, volgens Mollie’s E-commerce rapport.
De favoriete betaalmethode voor online aankopen in België blijft Bancontact, volgens het jaarlijkse E-commerce rapport van Mollie. Dit jaar toonde de enquête bij 2.000 Belgische consumenten aan dat een grote meerderheid (73 procent) Bancontact verkiest boven andere opties en dat 70 procent Bancontact vaak gebruikt voor transacties.
Debet- en kredietkaarten, samen met PayPal, nemen een prominente plaats in onder de favoriete betaalmethoden in België. 41 procent van de Belgen betaalt liever met een kaart, terwijl 39 procent kiest voor PayPal. De gebruikspatronen weerspiegelen deze voorkeur, met 36 procent die vaak debetkaarten/creditcards gebruikt en 33 procent die vaak PayPal gebruikt.
Regionale voorkeuren
Deze trend reikt verder dan de Belgische grenzen. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn kredietkaarten de favoriete betaalmethoden met respectievelijk 73 procent en 71 procent, terwijl PayPal op de voet volgt met 66 procent en 57 procent. Duitsland geeft de voorkeur aan PayPal (67 procent) voor online transacties, gevolgd door betalen na ontvangst van een factuur (40 procent) en creditcards (36 procent). In Nederland heeft iDEAL de overhand (66 procent), PayPal komt op de tweede plaats (47 procent) en pinpas/creditcard op de derde plaats (39 procent).
Globale inzichten
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie, merkt op dat wereldwijde betaalmethoden zoals creditcards en PayPal consistent populair zijn in Europa. Ze benadrukt het belang van verschillende betaalopties voor online bedrijven om tegemoet te komen aan individuele consumentenvoorkeuren, waarbij ze stelt: “Elke consument heeft een unieke voorkeur en een one-size-fits-all oplossing is niet haalbaar.”
Het E-commerce rapport onderzocht 10.000 respondenten in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, met 2.000 consumenten uit elk land.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!