De Chinese spoorwegmaatschappij China Railway Construction Corporation (CRCC) is kandidaat om de nieuwe Britse hogesnelheidslijn HS2 aan te leggen. Het Chinese bedrijf zegt de bouw sneller en goedkoper te kunnen garanderen dan zijn westerse concurrenten.
De onderneming wijst er daarbij op in eigen land een grote expertise terzake te hebben verworven. China heeft immers een netwerk van nagenoeg 25.000 kilometer hogesnelheidslijnen. Het grootste gedeelte daarvan is door CRCC aangelegd.
Er rijzen in Groot-Brittannië echter heel wat bedenkingen tegen een eventuele samenwerking met het Chinese concern.
Noorden
Momenteel heeft Groot-Brittannië slechts één hogesnelheidslijn. High Speed 1 (HS1) maakte dertien jaar geleden zijn debuut. Deze Channel Tunnel Rail Link (CTRL) verbindt Londen over een afstand van 108 kilometer met de Kanaaltunnel. Treinen halen er snelheden tot 300 kilometer per uur.
Sindsdien zijn er echter tevens plannen gerezen om Londen door een hogesnelheidslijn eveneens met het noorden van Engeland te verbinden. De Britse premier Boris Johnson heeft nu officieel de aanleg van deze nieuw route aangekondigd. Aan de realisatie van HS2 wordt officieel een budget van 62 miljard pond gekoppeld. Andere berekeningen maken daarentegen gewag van een prijs van meer dan 100 miljard pond.
De top van HS2 heeft echter een voorstel gekregen van China Railway Construction Corporation. Het Chinese concern zegt de aanleg veel goedkoper te kunnen verwezenlijken. Bovendien betoogt CRCC het werk veel sneller te kunnen opknappen dan zijn concurrenten.
In de plannen is voorzien dat de aanleg pas tegen het einde van de jaren dertig volledig zal kunnen worden afgerond. Het Chinese staatsbedrijf zegt echter de werken in amper vijf jaar tijd te kunnen opknappen.
Woordvoerders van de Britse regering erkennen gesprekken met het Chinese bedrijf te hebben gehad, maar benadrukken dat geen concrete toezeggingen zijn gedaan.
Negatieve reacties
Critici zeggen dat een samenwerking met CRCC bijzonder problematisch zou zijn. ‘Een dergelijke beslissing zal zeker in de Verenigde Staten tot negatieve reacties leiden,’ zeggen ze. ‘De Amerikaanse president Donald Trump heeft al verontwaardigd gereageerd op de beslissing van de Britse regering om het Chinese bedrijf Huawei voor de aanleg van de nieuwe mobiele telefoonnetwerken (5G) niet vooraf uit te sluiten.’
‘Bovendien verlopen dergelijke infrastructuurwerken in Groot-Brittannië heel anders dan in China. In een democratie moet immers rekening worden gehouden met eigendomsrechten, landschapsbescherming en machtige lobbygroepen.’
HS2 moet Londen met de steden Birmingham, Manchester en Leeds verbinden. Voorstanders zeggen dat de hogesnelheidslijn de reistijd tussen Londen en Birmingham van één uur en twintig minuten tot vijftig minuten zal kunnen herleiden.
‘De aanleg zal bovendien duizenden banen creëren en een stimulans vormen voor de groei van Britse economie,’ voeren ze aan.