De eerste elektrische auto met een lithiumvrije batterij is er

De eerste elektrische auto met een lithiumvrije batterij is er
De eerste Yiwei EV’s – Getty Images

Deze week rolden de eerste Yiwei EV’s van de wagenproducent JAC van de band. Dit is een belangrijke – en misschien wel beslissende – mijlpaal in de (jonge) geschiedenis van elektrische voertuigen. Het is de allereerste in massa geproduceerde elektrische auto met een natrium-ionbatterij.

Waarom is dit belangrijk?

Vandaag is een van de belangrijkste punten van kritiek op elektrische voertuigen hun prijs. Op enkele uitzonderingen na liggen ze buiten het bereik van gewone mensen. De industrie probeert de prijzen langzaam omlaag te krijgen. En zoals zo vaak het geval is, neemt China het voortouw.

In het nieuws: Chinezen kunnen voortaan met een elektrische wagen met een lithiumvrije batterij rijden.

  • JAC is deze week klaar met de assemblage van zijn eerste Yiwei EV’s, meldt CarNewsChina. De eerste leveringen worden volgende week verwacht. Een wereldprimeur voor deze elektrische auto met een lithiumvrije batterij.

De details: Wat verandert er juist?

  • Een auto uitrusten met een natrium-ionaccu lijkt misschien contra-intuïtief. Deze batterij heeft een lagere energiedichtheid dan een lithium-ionbatterij. Toch heeft het ook voordelen.
    • Een lagere verkoopprijs, omdat natrium minder zeldzaam (en dus goedkoper) is dan lithium.
    • Sneller opladen.
    • Betere prestaties bij koud weer.
    • Een langere levensduur.
  • Eerder dit jaar onthulde JAC de Sehol E10X, aangedreven door een natrium-ion batterij. Op het eerste gezicht komen de prestatiecijfers die toen werden aangekondigd overeen met die van deze Yiwei EV. Hij heeft alleen een andere naam. Als het inderdaad om hetzelfde model gaat, is het resultaat als volgt:
    • 25 kWh capaciteit.
    • Energiedichtheid van 120 Wh/kg.
    • 3C tot 4C opladen (10 tot 80 procent in 20 minuten).
    • 252 km rijbereik.

“Natrium-ion batterijen zijn klaar om een belangrijk type batterij te worden, als aanvulling op LFP batterijen, en een goedkope oplossing die zal helpen om elektrische voertuigen naar het grote publiek te brengen”.

Xia Shunli, voorzitter van Yiwei, geciteerd door CarNewsChina

Een Chinees-Duitse elektrische auto

Context: Een opmerkelijke samenwerking.

  • Yiewei is een merk dat dit jaar is opgericht door JAC. Het is speciaal gericht op elektrische voertuigen. De fabrikant presenteerde in het voorjaar een model met de naam “Yiewei 3”. Er werd toen een wagen met een natrium-ionbatterij beloofd. Maar uiteindelijk werd het model gelanceerd met een LFP-batterij (lithium), de standaard voor de huidige elektrische voertuigen.
  • De Yiewei EY, die deze week de fabriek verliet en in januari geleverd zal worden, is de eerste die uitgerust is met een lithiumvrije batterij.
  • We hebben het sinds het begin van dit artikel over Chinese fabrieken, wegen en auto’s gehad… maar de Yiewei EV heeft ook Duits ‘bloed’. Volkswagen is sterk betrokken bij de operatie.
    • Volkswagen bezit 50 procent van JAG, het moederbedrijf van JAC. De andere eigenaar (ook 50%) is de Chinese staat.
    • Bovendien bezit de Duitse groep 75 procent (en volledige managementcontrole) van de joint venture die het met JAC heeft opgericht voor de productie van elektrische voertuigen. Deze joint venture ligt zelf aan de oorsprong van het merk Yiwei.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.