“Vergeet nieuwsgierige smartphones en spionerende smartwatches. Moderne, geconnecteerde auto’s zijn ‘de officieel slechtste categorie producten voor privacy die we ooit hebben beoordeeld.” Dat schrijft de Mozilla Foundation na het bestuderen van ruim 25 merken.
In het nieuws. Volgens een rapport dat deze week is uitgebracht door de non-profit Mozilla Foundation hebben auto’s de slechtste privacybeleidsmaatregelen van alle geanalyseerde productcategorieën. Slechter zelfs dan de Google Nest of de Apple Watch.
Tesla is de ergste
Zoom in. Volgens Mozilla voldoen de privacybeleidsmaatregelen van de 25 onderzochte automerken, waaronder Audi, Toyota, Mercedes-Benz, Tesla, BMW, Kia, Mercedes en Ford, niet aan de basisnormen voor privacy.
- Dit betekent dat uw auto en de diensten die ermee verbonden zijn – GPS, satellietradio,… – informatie verzamelen zoals contactgegevens, ras of immigratiestatus, en alle andere persoonlijke conclusies die de systemen kunnen trekken op basis van waar je naartoe rijdt.
- Nissan gaf zelfs toe dat hun voertuigen gegevens verzamelen over het seksleven van bestuurders. De Japanse automaker legt niet uit welke gegevens ie verzamelt of hoe hij die verkrijgt.
- Tesla is het slechtst beoordeelde automerk op het gebied van privacy. Volgens de Foundation is het merk van Elon Musk slechts het tweede in alle productcategorieën – samen met een AI chatbot – dat op elk van onderzochte factoren van privacy tekortschiet.
- Zo eindigde een Tesla die total loss was verklaard in Oekraïne. Dat terwijl die nog steeds was verbonden met het Spotify-account van een Executive Editor bij de Amerikaanse nieuwszender CNBC.
Vergeet uw privacy: “Alle merken zijn slecht”
Zoom out. De privacybeleidsmaatregelen van de meeste grote autofabrikanten bieden geen opt-out keuze en bieden geen versleuteling voor uw gegevens.
- Geen enkel Amerikaans merk heeft een manier om uw informatie volledig te verwijderen. 19 autofabrikanten (84%) geven zelfs aan dat ze uw gegevens kunnen verkopen aan makelaars, marketeers of autodealers.
- Wie denkt privacy als een van de criteria te overwegen bij het kopen van een auto, is eraan voor de moeite.
- Mozilla: “Zelfs wie de middelen en de mogelijkheden zou hebben om auto’s te vergelijken op basis van privacy, zou niet veel verschil vinden. Want volgens ons onderzoek zijn ze allemaal slecht!” (nd)