Digitaal bankieren: KBC voelt de hete adem van Belfius in de nek

Digitaal bankieren: KBC voelt de hete adem van Belfius in de nek
KBC – Bron: KBC

Uit een onderzoek van D-rating, een ratingagentschap dat de digitale prestaties van bedrijven beoordeelt, blijkt dat KBC op het vlak van digitaal bankieren de beste bank is van ons land. Al zijn de concurrenten, waaronder Belfius en ING, wel aan een inhaalbeweging bezig.

Waarom is dit belangrijk?

De manier waarop we bankieren is de voorbije jaren drastisch veranderd. We bezoeken veel minder een adviseur in een lokaal kantoor en doen vaker een beroep op onze smartphone of pc om onze financiële zaken te regelen.

In het nieuws: Uit het onderzoek van D-rating, dat jaarlijks georganiseerd wordt, blijkt dat KBC op vlak van digitaal bankieren een streepje voor heeft op de concurrenten.

  • Het ratingagentschap baseert zich voor het onderzoek op drie grote domeinen: het aanbod, klantenondersteuning en de features.
  • “Zowel KBC en Belfius doen het bijzonder in die drie domeinen”, klinkt het. Volgens het onderzoek beschikt KBC over het grootste aanbod op de markt. Via de app van de grootbank kan je veel meer doen dan enkel je financiële zaken regelen. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een vervoersbewijs voor De Lijn of de NMBS te kopen.
  • Klanten bij Belfius hebben dan weer via de digitale weg zeer vlot toegang tot het aanbod bancaire producten, leert het onderzoek.
  • ING treedt dit jaar toe tot de top 3. D-rating verwijst daarbij naar de inspanningen van de Nederlandse bank om de IT-omgevingen van ING Nederland en ING België samen te brengen op één gedeeld platform.

Beste banken per domein

De details: D-rating geeft ook meer details over de banken die het best scoren in de drie domeinen.

  • Zoals we hierboven al aanhaalden is KBC de primus van de Belgische klas als we naar het aanbod kijken. “Het is één van de weinige banken die zoveel inspanningen doet om het aanbod uit te breiden met niet-bancaire diensten”, klinkt het.
  • Op vlak van klantenondersteuning haalt Beobank de hoogste score. “Klanten kunnen via de digitale weg zeer gemakkelijk in contact komen met een adviseur om specifieke onderwerpen te bespreken”, laat het ratingagentschap weten. “Dat in combinatie met de reeds goed presterende chat en inbox zorgt ervoor dat de klantenondersteuning van de Beobank tot de beste van België behoort.”
  • De digitale speler Revolut biedt volgens D-rating dan weer de meest interessant features aan. “De app beschikt over heel wat innovaties, zoals de mogelijkheid om abonnementen te wijzigen of stop te zetten”, aldus D-rating.

Digitaal bankieren in België

Opmars digitaal bankieren: Uit een onderzoek van de bankenfederatie Febelfin (2022) blijkt dat meer en meer Belgen digitaal bankieren.

  • Meer dan de helft van de mensen brengt nooit of minder dan één keer per jaar een bezoekje aan een bankkantoor.
  • 91 procent van de respondenten geeft aan dat ze hun pc gebruiken om hun financiën te regelen. 81 procent van de Belgen doet ook een beroep op de bankapp. 
  • Voor de banken is het dan ook belangrijker dan ooit dat ze een goed functionerende digitale omgeving ter beschikking stellen van hun klanten. Zeker nu meer en meer fintechspelers, zoals Revolut en N26, voet aan wal zetten in ons land.

(fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.