De Japanse autobouwer meent te struikelen over onderdelentekorten, maar cijfers tonen het tegenovergestelde.
Waarom blijft Toyota recordaantal voertuigen produceren wanneer winstprognoses dalen?
Waarom is dit belangrijk?
Sinds het begin van de coronacrisis kampen autobouwers wereldwijd met een tekort aan chips en bepaalde metalen, onderdelen die van essentieel belang zijn voor de productie van wagens. Dat houdt de groei van veel autofabrikanten tegen; Ford, Volvo en Volkswagen wezen eerder op de aanhoudende tekorten, waarbij de winstprognoses verlaagd werden. Toch wist Toyota in het derde kwartaal 30 procent meer auto’s te produceren.De essentie: Toyota produceert meer auto’s ondanks een wereldwijd tekort aan halfgeleiders.
- De Japanse autobouwer zei vrijdag in september wereldwijd 887.733 voertuigen te hebben geproduceerd. Een nieuw maandrecord, en een stijging van ruim 73 procent vergeleken met diezelfde maand het jaar voordien. Het probleem daarbij: veel van die wagens staan langs de kant.
- De reden daarvoor: stijgende materiaalkosten en een wereldwijd chiptekort zorgen dat het product niet klaar raakt voor ver
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.