Toyota struikelt op weg naar volledig elektrische industrie

De introductie van Toyota’s eerste volledig elektrische wagen moest een keerpunt zijn binnen de auto-industrie, dat is niet zo gebleken.

Waarom is dit belangrijk?

Toyota wil de concurrentie met Tesla aangaan. De introductie van de nieuwe bZ4X SUV-wagen moest daarbij het keerpunt zijn voor ‘s wereld grootste autofabrikant. Verkoopcijfers tonen echter het tegenovergestelde.

De essentie

Toyota bracht vijf maanden geleden haar eerste volledig elektrische wagen uit.

  • Massale productie.
  • Lancering verliep niet vlot.
    • Veiligheidsproblemen.
      • De bouten van de wielen kwamen los tijdens het rijden.
      • Airbags niet correct ingesteld.
    • Leveringsvertraging.
  • Wil afstappen van hybrides.
  • Elektrische wagens moeten tegen 2030 de helft van de verkoop uitmaken.
  • Tegen 2035 volledig emissievrij.

De cijfers

  • Toyota maakt 35 miljard dollar vrij voor de omschakeling naar elektrische wagens.
  • Het verkocht dit jaar 6,2 miljoen wagens.
    • Hybrides: 28 procent.
  • Het bedrijf zette in maart een jaarlijkse nettowinst van 19,7 miljard dollar neer.
    • Een stijging van 27 procent ten opzichte van een jaar eerder.
  • Het aandeel steeg de afgelopen vijf jaar met 43 procent.

Wat nu

Hoewel de problemen binnen Toyota zich nog niet hebben vertaald op de markt, is de terugroepactie een grote slag in het gezicht van de Japanse autofabrikant, dat met het uitrollen van haar elektrische wagen hetzelfde succes verwacht als dat van haar hybride wagen in 1997: de Toyota Prius.

“Momenteel profiteert niemand van de economische voordelen van EV’s”, zegt Takai Nakanishi, een ervaren auto-analist, aan de Financial Times. Volgens Nakanishi valt dat te wijten aan de hindernissen waarmee consumenten en fabrikanten worden geconfronteerd:

  • Hoge batterijkosten door de massale vraag naar edelmetalen.
  • EV-batterijen kennen nog een te korte levensduur.

Dat probleem kan volgens Nakanishi worden opgelost door gebruik te maken van een verhuurservice, die in Japan al van toepassing is. Daarbij worden de voertuigen na 10 jaar teruggegeven aan Toyota, waardoor het lithium en andere zeldzame aardmetalen kan hergebruiken.

(ns)

Meer