Model Y kroont zich voor eerste keer tot populairste auto op Europese markt

Het Model Y van Tesla was tijdens de maand september de best verkochte auto van Europa. Met dat resultaat liet de Amerikaanse elektrische wagen een aantal populaire modellen met een verbrandingsmotor achter zich. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Jato Dynamics.

Het Model Y kroonde zich met deze resultaten voor de allereerste keer tot de Europese marktleider. Deze vaststelling maakt volgens Jato Dynamics de toenemende populariteit van de elektrische wagens duidelijk.

Marge

Tijdens de maand september werden op de Europese markt meer dan 29.000 exemplaren van het Model Y verkocht. Dat betekende ruimschoots een verdrievoudiging tegenover dezelfde periode vorig jaar. De Amerikaanse elektrische wagen kon daarbij bovendien op een aanzienlijke marge tegenover de concurrentie prat gaan.

De stadsauto Peugeot 208 eindigde immers met een verkoop van 19.600 eenheden op de tweede plaats. Daarna volgen de Dacia Sandero (17.733), de Skoda Octavia (17.226) en de Toyota Yaris (16.275). De top tien bestond verder uit de Volkswagen T-Roc, de Volkswagen Golf, de Renault Clio, de Nissan Qashqai en de Fiat 500.

Jato merkte nog op dat het Model Y, dat vanaf dit jaar in de fabriek van Tesla in Duitsland wordt geproduceerd, de daling van de verkoop van de Model 3 – door een gebrekkige invoer uit China – compenseerde.

De marktonderzoeker wees er wel op dat Tesla in Europa inmiddels al de traditie lijkt te vertonen om telkens weer de laatste maand van elk kwartaal bijzonder goede prestaties te laten optekenen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar lieten de Europese verkopen van Tesla een stijging met 17 procent optekenen. Tegenover het derde kwartaal twee jaar geleden was er sprake van nagenoeg een verdubbeling.

Knelpunten

Jato benadrukte nog dat de Europese automarkt gedurende een groot deel van het jaar gebukt is gegaan onder aanhoudende problemen met de toeleveringsketen, waardoor de productie werd beperkt. “Die druk lijkt nu enigszins af te nemen, maar er dreigen inmiddels andere knelpunten”, voert de marktonderzoeker aan.

“Europese consumenten kampen immers met torenhoge energierekeningen en stijgende rentevoeten. Die problemen beginnen op de vraag te wegen. De meeste autofabrikanten hebben deze schokken tot nu toe wel relatief goed kunnen opvangen, onder meer omdat ze nog heel wat openstaande orders dienden uit te voeren.”

Tijdens de maand september werden in Europa in totaal bijna 1,04 miljoen nieuwe wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 7,5 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Elektrische wagens vertegenwoordigden de voorbije maand 15,6 procent van de totale verkopen. De verkoop van het aantal elektrische wagens lag in september 15 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.