De Duitse autobouwer Daimler wil trachten een meerderheid te verwerven in Beijing Benz Automotive, een joint-venture die het concern heeft opgezet met zijn Chinese sectorgenoot Baic Group. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gezegd.
Daimler hoopt daarbij te kunnen profiteren van de beslissing van de Chinese regering om de limieten op het buitenlandse eigendom van Chinese bedrijven te versoepelen.
Controle
Daimler had eerder al gemeld zijn belang in Beijing Benz van 49 procent tot 75 procent te willen opvoeren. Dat bleek echter niet naar de zin van zijn Chinese partner Baic. Die wil immers de controle over het fusiebedrijf in handen houden. Beijing Benz, verkoper van het merk Mercedes-Benz op de Chinese markt, is voor Baic immers een belangrijk inkomstenbron gebleken.
Daimler had vorig jaar al met Baic onderhandeld over een herschikking van het aandeelhouderschap in Beijing Benz. ‘Die gesprekken leverden echter geen resultaten op,’ aldus Reuters. ‘Daarop begon Daimler de mogelijkheden te onderzoeken om zijn belang in Baic Motor zelf op te voeren.’ Momenteel heeft Daimler 9,55 procent van de aandelen van Baic Motor in handen.
De Chinese overheid besliste vorig jaar om de beperkingen op buitenlandse belangen in Chinese overheden gedeeltelijk af te bouwen. Over drie jaar krijgen buitenlandse bedrijven de toelating om de controle over Chinese autobouwers te verwerven. Uitzondering daarop zijn Chinese constructeurs van elektrische wagens.
Door de nieuwe politiek kreeg onder meer BMW de kans om op termijn een belang van 75 procent uit te bouwen in zijn joint-venture met Brilliance China Automotive Holdings. ‘Dat heeft Daimler aangezet om een gelijkaardige strategie na te streven,’ zegt Reuters.
Protectionisme
Daimler heeft de Duitse regering dan ook al gevraagd om bij de Chinese overheid tussen te komen. Daarbij moest worden aangedrongen om de beperkingen op het buitenlandse aandeelhouderschap in Chinese ondernemingen te versoepelen.
‘China had eerder zelf gewaarschuwd van Duitsland geen protectionistische maatregelen tegenover Chinese bedrijven zoals Huawei te zullen tolereren,’ benadrukt Reuters. ‘De Chinese ambassadeur in Duitsland had daarbij laten verstaan dat dergelijke problemen een weerslag zouden kunnen hebben op de positie van de Duitse autobouwers op de Chinese markt.’
Baic Group zelf wil van zijn kant zijn belang in Daimler eveneens opvoeren. Het Chinese concern koestert daarbij de ambitie de grootste aandeelhouder van de Duitse autobouwer te worden.
Chinese aandeelhouders zouden daardoor gezamenlijk een belang van bijna 20 procent in Daimler uitbouwen. Dat is voldoende om belangrijke beslissingen op de aandeelhoudersvergaderingen – zoals de nominatie van directeurs of de goedkeuring van grote investeringen – te kunnen blokkeren.