Een groot tornooi, zoals het WK voetbal in Qatar over een kleine maand, stuwt doorgaans de verkoop van sportartikelenreuzen als Adidas. Maar deze keer lijkt het allemaal wat minder: de Duitse groep waarschuwt dat zijn financiële cijfers lager zullen uitvallen dan aanvankelijk gedacht.
Voor Adidas-liefhebbers is dat goed nieuws: er komen in de komende maanden meer kortingen en promoties aan dan gewoonlijk, zo kondigde het bedrijf aan. Die zullen nodig zijn om “de aanzienlijke voorraadvorming sinds september” weg te werken. Dat is het gevolg van een lagere vraag bij de consumenten in de grote westerse markten en in China.
De Chinese vraag laat zelfs “een sterke dubbelcijferige daling” zien, moet Adidas melden, wat wijst op een verkoopdaling van minstens 10 procent en wellicht meer. Dat zou te maken hebben met de ultrastrenge COVID-maatregelen in de Chinese steden. De fabrikant van sportartikelen waarschuwde voor een verdere verslechtering in de belangrijke Aziatische markt.
WK in Qatar
In plaats van een omzetgroei van 5 tot 10 procent, rekent Adidas voor 2022 nu op ongeveer 5 procent groei. De Duitse groep blijft daarbij voor het huidige vierde kwartaal rekenen op een positief effect van de World Cup in Qatar, ook al hangen er vele controverses rond het tornooi en al valt nog af te wachten in welke mate een wereldbeker in de winter zal aanslaan bij het grote publiek. Om de onverkochte voorraden te liquideren gaat Adidas alvast meer geld spenderen aan marketing.
De sombere financiële update lijkt te bevestigen dat Adidas zijn weg nog niet gevonden heeft nadat CEO Kasper Rorsted in augustus zijn vertrek aankondigde, een beslissing “in onderling overleg”. De Deen vertrekt volgend jaar bij Adidas, maar het is nog niet duidelijk wie zijn opvolger wordt.
De beurskoers van Adidas is dit jaar al ruim gehalveerd en kreeg vanochtend een nieuwe klap van ruim 7 procent.

(wb)