Heb je recht op een schadevergoeding als het personeel van de luchthaven staakt?

Door een staking van het personeel van Security Masters, dat verantwoordelijk is voor de passagierscontroles in de luchthaven van Charleroi, hebben talloze mensen hun vlucht gemist. Kom je in zo’n geval in aanmerking voor een schadevergoeding?

Het was maandag en dinsdag chaos troef in de luchthaven van Charleroi. Door een staking van het personeel van Security Masters liep de veiligheidscontrole volledig in het honderd, waardoor duizenden reizigers zelfs de luchthaven niet binnen konden. Veel vliegtuigen zijn dan ook vertrokken met weinig of zelfs geen passagiers aan boord.

Schadevergoeding bij staking

Je komt in aanmerking voor een schadevergoeding als een vlucht geannuleerd wordt omdat het personeel van een luchtvaartmaatschappij het werk neerlegt. In 2004 heeft het Europees parlement een verordening goedgekeurd die de rechten van passagiers beter beschermt. Die regel kan weliswaar niet toegepast worden bij de staking in de luchthaven van Charleroi. Dat komt omdat de vluchten gewoon volgens plan konden vliegen. Alleen was het voor de reizigers de afgelopen twee dagen zo goed als onmogelijk om op tijd hun vlucht te halen.

“De actie in de luchthaven is geen geval dat expliciet wordt gedekt door de regelgeving rond de rechten van luchtvaartpassagiers”, bevestigt de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

En wat als je een annulatieverzekering hebt afgesloten? Volgens Nevert Degirmenci, woordvoerster van verzekeringskoepel Assuralia, is de staking bij Security Masters geen geldig motief voor een tussenkomst van die verzekering.

Ryanair betaalt toch tegemoetkoming

Intussen heeft de luchtvaartmaatschappij Ryanair wel bevestigd aan Test-Aankoop dat passagiers die maandag of dinsdag een vlucht gemist hebben een compensatie zullen krijgen. “Ryanair zal tegemoet komen door de vlucht terug te betalen of door een andere vlucht aan te bieden”, laat Simon November, woordvoerder van de consumentenorganisatie, aan het persagentschap Belga weten.

Test-Aankoop roept de luchthaven van Charleroi ook op om veel duidelijker te communiceren met de passagiers. “Het is onaanvaardbaar dat ouderen, mensen met een beperking of mensen met jonge kinderen urenlang vastzitten voor de luchthaven”, klinkt het. “We vragen de luchthaven dan ook om proactief en duidelijk te communiceren met de passagiers.”

De luchthaven van Charleroi laat overigens weten dat de luchthaven woensdag ook gesloten zal blijven. “Dat besluit volgt op de incidenten van vandaag. We vragen vertrekkende passagiers daarom niet naar de luchthaven te komen”, staat er op de site. De aankomsten op de luchthaven zouden morgen wel zoals gepland plaatsvinden.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.