Prijzen in de supermarkt stijgen ruim 12 procent: welke producten zijn fors duurder geworden?

De consumentenorganisatie Test-Aankoop onderzoekt regelmatig in welke mate de prijzen in de verschillende supermarktketens stijgen. Uit die prijsvergelijking blijkt dat de producten in de supermarkt gemiddeld met 12,33 procent zijn gestegen in vergelijking met vorig jaar.

De inflatiecijfers van zowel de Belgische als Europese statistiekbureaus tonen aan dat de inflatie momenteel aan kracht blijft winnen. Zo kwam de inflatie in de eurozone vorige maand uit op 9,1 procent, tegenover 8,9 procent in juli. De energieprijzen blijven de grootste aandrijvers van de geldontwaarding, maar we merken dat die prijsstijgingen meer en meer doorsijpelen naar andere producten.

Dat bevestigt nu ook de prijsvergelijking van Test-Aankoop. Op basis van de prijzen van 3.000 producten in de winkels van Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl heeft de consumentenorganisatie een gemiddelde prijsstijging van 12,33 procent opgetekend in vergelijking met een jaar eerder. Volgens Test-Aankoop spendeert een gezin van 2 personen daardoor maandelijks 48 euro meer aan dezelfde winkelkar. Dat komt neer op 438 euro, wat overigen 4 euro meer is dan in juli.

Welke producten zijn fors duurder?

Niet alleen de stijgende energieprijzen liggen aan de basis van de duurdere producten in de winkel. Door de oorlog in Oekraïne is het prijskaartje van tal van andere goederen ook gestegen. Zo is het belegerde land een belangrijke uitvoerder van graan. Test-Aankoop merkt bijvoorbeeld op dat spaghetti daardoor tot 35 procent duurder is geworden.

Ook de prijs van verschillende oliën, waaronder zonnebloemolie, is gestegen door het militaire conflict in Oost-Europa. De impact daarvan voelen we onder meer wanneer we frituurolie en mayonaise kopen. Volgens de consumentenorganisatie zijn de prijzen van die producten gestegen met respectievelijk 26 en 21 procent.

Mosterd is zelfs 36 procent duurder. Het prijskaartje daarvan werd in juli en augustus ook al telkens opgetrokken met 10 procent. Dat komt omdat mosterd wordt gemaakt uit gemalen mosterdzaden, azijn, water en zout. Die mosterdzaden voor de Europese markt worden voornamelijk in Rusland en Oekraïne geproduceerd.

Een overzicht van de producten waarvan de prijzen het sterkst zijn gestegen:

  • Mosterd: +36 procent
  • Spaghetti: +35 procent
  • Papierwaren: +33 procent
  • Boter: +30 procent
  • (Gouda)kaas: +27 procent
  • Frituurolie:+26 procent
  • Halfvolle melk: +24 procent
  • Vaatwastabletten: +24 procent
  • Kabeljauwfilet: +22 procent
  • Koffie: +21 procent
  • mayonaise: +21 procent
  • gevogelte: +20 procent

De prijzen van groenten (+5 procent ), fruit (+4 procent ) en chocolade (+4 procent) zijn minder sterk gestegen.

Wat brengt de toekomst?

Test-Aankoop is voorzichtig positief over de verdere evolutie van de voedingsprijzen. “De internationale graanprijs daalde in juli met 11,5 procent doordat er opnieuw graantransporten vanuit Oekraïne op gang kwamen en verschillende landen een goede graanoogst kenden”, klinkt het. “Ook plantaardige olie werd 19,2 procent goedkoper op de internationale markten. Hopelijk zal dit de komende maanden tot uiting komen in de supermarkt.”

Tegelijk merkt de organisatie wel op dat de grondstofprijzen maar een stukje van de prijs uitmaken, naast productie-, transport- en loonkosten.

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.