Visa profiteert van reislust

Visa heeft in het afgelopen kwartaal geprofiteerd van sterke trends in bestedingen, met name aan toerisme, zo maakte de Amerikaanse betaaldienstverlener bekend.

De cijfers: Het volume aan betaaltransacties steeg 9 procent in het kwartaal dat afliep in juni tegenover een jaar eerder, terwijl het aantal verwerkte transacties met 10 procent toenam. “Consumenten bleven meer uitgeven”, zei CEO Ryan McInerney. De omzet steeg in het recentste kwartaal van 7,28 miljard dollar een jaar eerder tot 8,12 miljard dollar en de nettowinst klom van 3,4 miljard tot 4,2 miljard dollar.

Ingezoomd: Het internationale betaalvolume, zonder de transacties binnen Europa, steeg met 22 procent. Het totale internationale volume steeg 17 procent.

  • Zulke transacties van klanten in een land buiten het land waar de kaart werd uitgeven, worden vaak gezien als een indicator van de uitgaven tijdens buitenlandse reizen, hoewel e-commerce-aankopen in het buitenland er ook onder vallen.
  • Volgens topman McInterney was de groei van de buitenlandse bestedingen “gevoed door groei van het reisverkeer, door het verdere herstel van het zomertoerisme.” Het toerisme leeft op na de jaren van beperkt reizen door de coronacrisis.

Uitgezoomd: De resultaten van Visa volgen enkele dagen na die van rivaal American Express. ook dat bedrijf meldde gezonde consumptie bij de welgestelde kaarthouders in zijn klantenbestand. Wel vertraagde de groei, wat kan wijzen op moeilijker tijden voor betaalbedrijven. Morgen voorbeurs zal ook Mastercard de resultaten publiceren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.