Porsche verkoopt voor eerste keer meer dan 300.000 wagens per jaar

De Duitse autobouwer Porsche heeft het voorbije jaar uitstekende resultaten laten optekenen. Daarbij maakte Oliver Blume, chief executive van Porsche, gewag van het beste jaar uit de geschiedenis van de constructeur.

Tegelijkertijd maakte het bedrijf, onderdeel van de VW Group, bekend dat elektrische wagens tegen eind dit decennium meer dan 80 procent van de totale verkoop van het merk moeten vertegenwoordigen.

Grote winstgevendheid

“Porsche was ook het voorbije jaar met trots een van de meest winstgevende autofabrikanten van de wereld”, beklemtoonde Blume. De autobouwer realiseerde vorig jaar een omzet van 33,1 miljard euro. Dat betekende een stijging met 15 procent tegenover het jaar voordien. De bedrijfswinst liep met 27 procent op tot 5,3 miljard euro, terwijl de nettowinst met 68 procent tot 3,7 miljard euro opliep.

Ondanks het tekort aan halfgeleiders leverde Porsche vorig jaar 301.915 voertuigen af. Dat betekende een absoluut record. Twee jaar geleden was er nog sprake van een verkoop van 272.162 exemplaren. Het voorbije jaar realiseerde Porsche voor de eerste keer in zijn geschiedenis een verkoop van meer dan 300.000 wagens per jaar.

“Niet verwonderlijk genoten de suv-modellen de grootste bijval”, stippen experts aan. “De Macan was met 88.362 exemplaren het voorbije jaar het meest succesvolle model van de Duitse sportwagenbouwer. De Cayenne kwam op de tweede plaats met 83.071 eenheden.”

Daarna volgde de volledig elektrische Taycan met 41.296 verkochte wagens. Ook de iconische 911 beleefde met 38.464 verkopen een recordjaar, maar eindigde toch op de vierde plaats, wel ruim voor de 718 Boxster en Cayman.

Klimaatneutraliteit

Regionaal bleef China met een verkoop van 96.000 wagens vorig jaar voor Porsche de belangrijkste markt van de hele wereld. Tegenover het jaar voordien namen de Chinese verkopen van de Duitse constructeur nog met 8 procent toe. De verkoop in de Verenigde Staten liep met 22 procent op tot meer dan 70.000 eenheden. In Duitsland steeg de verkoop met 9 procent tot bijna 29.000 wagens.

Oliver Blume benadrukte verder nog dat de volledig elektrische Macan binnenkort zijn debuut zal maken. Daarnaast maakte hij ook nog gewag van een hybridisatie van het type 911 en bevestigde dat de volgende generatie van het type 718 exclusief in volledig elektrische vorm op de markt zal komen.

Blume stipte ook nog aan dat elektrische modellen tegen het midden van dit decennium 50 procent van de totale verkoop van Porsche moeten vertegenwoordigen. In Europa was dat doel met een niveau van 40 procent vorig jaar al dicht benaderd.

Tegen het einde van dit decennium moeten zuiver elektrische wagens meer dan 80 procent van de wereldwijde verkoop van Porsche moeten vertegenwoordigen. Op dat ogenblik zal de Duitse constructeur naar eigen zeggen ook een klimaatneutrale status hebben verworven.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.