Geplande verlenging metro Parijs door Bois de Vincennes stuit op zwaar milieuverzet

Parijs wil de Ligne 1 van zijn metro met drie stations verlengen, maar het project stuit op felle weerstand van lokale milieugroepen. De critici zeggen immers dat het project een deel van het beroemde Bois de Vincennes zou vernietigen en de biodiversiteit in de regio permanent zou verstoren.

De autoriteiten willen met de verlenging van de metrolijn, waarbij gewag wordt gemaakt van een investering van ongeveer 1,3 miljard euro, de verkeerscongestie in het gebied rond de Franse hoofdstad verder terugdringen.

Voorsteden

Ligne 1 loopt dwars door het centrum van Parijs en verbindt de zakenwijk La Défense in het westen van de stad met het Château de Vincennes in het oosten. Door de uitbreiding zouden aan het oostelijk traject van de verbinding drie nieuwe haltes worden toegevoegd.

Het project zou daarmee de metro ook uitbreiden naar de voorsteden Montreuil en Fontenay-sous-Bois. Île-de-France Mobilités, beheerder van het openbaar vervoer in de regio, verwacht dat de drie nieuwe haltes dagelijks 95.000 reizigers zouden kunnen aantrekken.

Opgemerkt wordt dat de verlenging van de metrolijn aan de bevolking uit deze gebieden een alternatieve manier zou aanreiken om de verplaatsing naar het centrum van Parijs te maken. Hierdoor zou de congestie van het autoverkeer rond Parijs kunnen worden verzacht. 

Het project zou echter ook een antwoord kunnen bieden aan de zware overbelasting die momenteel in het gebied op het openbaar vervoer weegt.

Daarbij wordt erop gewezen dat de spoorlijn van het Réseau Express Régional (RER) in het gebied – die eveneens het centrum van Parijs met La Défense en Fontenay-sous-Bois verbindt – de drukste treinverbinding van Europa is.

Luchtkwaliteit

De eerste voorstellen om de lijn te verlengen, dateren al van ongeveer negentig jaar geleden. De eerste plannen voor het huidige project werden negen jaar geleden goedgekeurd. Critici zeggen echter dat de werken tot een onherstelbare verminking van het bosgebied aan de oostelijke rand van Parijs zouden leiden.

“Het gaat niet alleen om het kappen van bomen, want er wordt een volledige biotoop bedreigd”, voeren leden van het milieucollectief ‘Touche pas à mon Bois de Vincennes’ aan. Het collectief heeft een petitie met zestigduizend handtekeningen om tegen de werken te protesteren.

Voor de aanleg van het nieuwe traject moet een tunnelboormachine worden ingezet. Daarbij zou een gebied van 20.000 vierkante meter moeten worden gerooid. Île-de-France Mobilités zegt echter dat die ontbossing ruimschoots door nieuwe aanplantingen zal worden gecompenseerd.

Bovendien zou na de werken ook de werf nagenoeg volledig worden herbeplant. Daarbij zou uiteindelijk amper 200 vierkante meter groen definitief verloren zijn gegaan. Vele tegenstanders zeggen echter met die voorstellen geen genoegen te nemen.

De critici voeren aan niet tegen de uitbreiding van het openbaar vervoer te zijn, maar zeggen dat er naar alternatieve oplossingen – zoals een verlenging van de bestaande tramlijnen – moet worden gezocht.

Ze merken daarbij op dat het Bois de Vincennes niet alleen voor biodiversiteit staat, maar tevens een van de groene longen is die de luchtkwaliteit van de Franse hoofdstad helpt beschermen. Het project wordt nu onderworpen aan een openbaar onderzoek, dat begin maart zal worden afgesloten.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.