6 nieuwe maatregelen zullen uw volgende vliegreis begeleiden. En dat zal niet voor 2021 zijn…

Ontstaat er stilaan duidelijkheid over hoe restaurants en hotels er in het post-coronatijdperk zullen uitzien, dan blijven vliegtuigreizen voorlopig nog één groot vraagteken. Vooral ook omdat het openen van de landsgrenzen – zelfs binnen de EU – nog niet aan de orde is. Iedereen kijkt daarbij voornamelijk naar wat de anderen doen. 

Volgens de Amerikaanse minister van Financiën Steven Mnuchin is de kans groot dat naar het buitenland vliegen pas in 2021 opnieuw aan de orde zal zijn. In een gesprek met Fox Business vroeg hij zijn landgenoten maandag vooral op binnenlands toerisme te focussen. Hij maakte wel voorbehoud voor zakenreizen. Die zouden ‘op beperkte basis’ kunnen hernemen.

Schattingen over de tijd die de luchtvaart nodig zal hebben om zich van de coronaklap te herstellen variëren volgens optimisten van 18 maanden tot 8 jaar volgens pessimisten. Maar de luchtvaartindustrie staat zonder twijfel nog minimum voor een aartsmoeilijke 12 maanden.

Vliegen wordt nog meer stresserend dan het tot nog toe was

De globale luchtvaartindustrie schat het verlies voor 2020 op 314 miljard dollar, nu meer dan 90 procent van alle vliegverkeer tijdens de pandemie zo goed als geparalyseerde werd. Eén zaak staat vast: een vliegtuig nemen wordt in de toekomst zo mogelijk nog een meer stresserende ervaring dan het al was.

De volgende vliegtuigreis zal op niets lijken op de ervaring die we bij onze laatste reis opdeden. De vraag is daarbij niet zozeer of we willen reizen, dan wel of we mogen reizen en hoe we gaan reizen. Zolang er geen vaccin of geneesmiddel is lijkt een immuniteitspaspoort daarbij steeds waarschijnlijker.

Nieuwe procedures zullen de check-inprocedure gevoelig verlengen

Nieuwe procedures zullen de check-inprocedure gevoelig verlengen, gaande van bij de aankomst aan de luchthaven, het inchecken van bagage tot de veiligheidscontrole en het boarden. Na de aanslagen van 11 september 2001 voerden luchtvaartautoriteiten- en maatschappijen strenge controles in die het voorparcours stevig uitbreidden. Specialisten voorzien opnieuw een verlenging van die etappe.

De vraag die zich dan opdringt is in welke mate passagiers nog ingrijpender veiligheids- en gezondheidsmaatregelen gaan tolereren vooraleer ze volledig afhaken en gewoon niet meer gaan vliegen?

1 op 3 stoelen onbezet laten? Vergeet het maar

Een mogelijke maatregel die al een tijd de ronde doet en vliegen een pak aangenamer zou maken wordt in de luchtvaartindustrie frontaal afgeschoten. Het gaat over het onbezet laten van een stoel tussen elke twee passagiers.

In een interview met de Franse nieuwszender BFM Business zegt IATA-voorzitter Alexandre De Juniac ‘dat we geen 40 jaar hebben gewerkt om vliegen te democratiseren om het nu onbetaalbaar te maken. Gaan we de prijzen dan met 30 procent verhogen?’ Hij voorziet wel het verplichten van maskers, het opmeten van de lichaamstemperatuur vooraleer iemand aan boord gaat en de introductie van 100 procent pre-packaged maaltijden aan boord.

In het rapport ‘The Rise of Sanitized Travel’ licht luchtvaartconsultant SimpliFlying nog een tip van de sluier op. Maskers en ‘social distancing’ zijn daarbij weinig meer dan een begin.

6 nieuwe maatregelen

1. Passagiers zullen gevraagd worden zich aan te melden minimum 4 uur vooraleer de vlucht vertrekt. Ze zullen slechts tot het luchthavengebouw worden toegelaten nadat hun bagage door ‘een onstemettingstunnel’ is gepasseerd. Ook wordt hun lichaamstemperatuur opgemeten.

2. Bij de incheck-kiosk zullen passagiers een barcode moeten scannen om hun instapkaart op hun smartphone toegestuurd te krijgen. Personeel van de luchtvaartmaatschappij bevindt zich achter plexiglas schermen, ontsmet de bagage verder en voorziet die van de nodige ‘sanitags’ vooraleer die op de bagageband kan.

Emirates

3. Passagiers ondergaan een kort medisch onderzoek. De lichaamstemperatuur wordt opgemeten. Sommige luchtvaartmaatschappijen organiseren nu al bloedtests vooraleer passagiers op het vliegtuig worden toegelaten.

4. Alle handbagage wordt ontsmet wanneer ze de x-ray machine bij de veiligheidscontrole ingaat. Ook die bagage wordt van speciale ‘sanitags’ voorzien. Enkel handtassen, computertassen en brieventassen worden toegelaten. Carry-ons gaan mee in het ruim.

(EPA-EFE/DIEGO AZUBEL)

5. Een uur voor het boarden begint verzamelen passagiers bij de gate. Ten allen tijde wordt ‘social distancing’ gerespecteerd en passagiers kunnen enkel aan boord nadat ze per smartphone verwittigd worden dat ze kunnen instappen. Grote mensenmassa’s die verzamelen voor de gate in afwachting van het vertrek behoren zo tot het verleden.

6. Op het vliegtuig zelf kunnen passagiers hun stoel en eettafeltjes ontsmetten met speciale ontsmettingsdoekjes, terwijl schoonmaakpersoneel mogelijk meevliegt om dat tijdens de vlucht nog eens te doen. De verdeling van kranten, InFlight-magazines en andere zaken behoort tot het verleden. Aanraakschermen worden ingeruild voor de eigen tablet of smartphone.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.