Amazon heeft winkelen voorgoed veranderd als leider in de evolutie van de e-commerce. Terwijl de winkelstraten op veel plaatsen leeg lopen, kopen we steeds meer online. Van alle webwinkels is Amazon.com de grootste. Het bedrijf is intussen zelfs het meest waardevolle ter wereld geworden. Hier zijn 21 interessante weetjes over Amazon.
1. Amazon bezit bijna de helft van de e-commercemarkt in de Verenigde Staten
Vorig jaar heeft Amazon ruim 258 miljard dollar verdiend aan online verkoop. Daarmee zou het bedrijf intussen 49,1 procent van de e-commercemarkt in handen hebben. Ook 5 procent van alle retail sales in de VS gebeurt intussen via Amazon. Ter vergelijking: Walmart, The Home Depot, Best Buy, Macy’s, Costo en Wayfair halen allemaal samen slechts 10 procent van de markt.
2. Er werken wereldwijd 800.000 mensen voor Amazon
Amazon heeft intussen ook een grote impact op de arbeidsmarkt. Wereldwijd werkten eind 2020 voor het eerst bijna 800.000 mensen voor het bedrijf. De voorbije twee jaar is er veel personeel bijgekomen. Eind 2018 werkten nog maar iets meer dan 600.000 mensen voor het bedrijf.
Een belangrijke reden voor de forse groei is de overname van Whole Foods Market door Amazon, waar 87.000 mensen werken. De grootste commerciële werkgever ter wereld is nog steeds Walmart met 2,3 miljoen medewerkers. Ook McDonald’s telt er meer, met 1,5 miljoen werknemers.
Andere ondernemingen in de internetwereld doen het met veel minder personeel. Alphabet, het moederbedrijf van Google, telt ‘slechts’ 85.000 medewerkers. Microsoft doet het met 131.000 werkkrachten, en Apple met 132.000.
Ter vergelijking: er werken nu bij Amazon meer mensen dan er in heel Luxemburg wonen.
3. Toch is Amazon niet goed voor de arbeidsmarkt
Ondanks die indrukwekkende cijfers heeft Amazon vooral een negatieve invloed op de Amerikaanse werkgelegenheid. Veel grote warenhuizen hebben al personeel moeten ontslaan, en Amazon neemt niet genoeg mensen aan om hiervoor te compenseren. Zo kwamen er bijvoorbeeld in 2017 nog 146.000 nieuwe personeelsleden bij, maar in de hele Amerikaanse retailindustrie gingen dat jaar toch 24.000 jobs verloren.
Nog zorgwekkender is het feit dat Amazon steeds meer in robots investeert. Zij kunnen in de warenhuizen 24/7 werken en er zo goedkoop voor zorgen dat klanten hun pakjes zo snel mogelijk krijgen. Experts vrezen dat veel van de jobs die Amazon de laatste jaren gecreëerd heeft, snel weer zullen verdwijnen.
Voorts droomt Amazon ervan om pakjes per drone te kunnen leveren. Op die manier zijn er ook minder vrachtwagenchauffeurs nodig. Tot slot is Amazon ook stevig aan het investeren in onderzoek naar Artificiële Intelligentie. En dat zou in heel wat sectoren ook weer in het aantal jobs kunnen snoeien.
4. Amazon haalt een aanzienlijk grotere omzet in het vierde kwartaal
Het is natuurlijk geen verrassing dat Amazon ieder jaar in het vierde kwartaal z’n grootste omzet weet te draaien. Ook voor de kerstinkopen en natuurlijk de befaamde ‘Black Friday’ doen steeds meer mensen beroep op webwinkels zoals Amazon. Rond Kerstmis verkoopt Amazon gemakkelijk één miljoen items per dag.
Voor het eerst in de geschiedenis kon Amazon in 2020 100 miljard omzet draaien. Het vierde kwartaal was goed voor 125 miljard dollar. Het is daarmee het tweede bedrijf dat die iconische kaap van 100 miljard kan bereiken. Apple maakte een week daarvoor bekend dat ze diezelfde kaap hadden bereikt.
5. Als Amazon een land was, zou het bij de 50 sterkste economieën horen
Amazon draaide in 2020 een omzet van 386 miljard dollar. Daarmee zou het een plaats in de lijst met de 50 grootste economieën ter wereld verdienen. Amazon zou zo op de 30ste plek komen te staan, hoger als pakweg Oostenrijk, Denemarken en Portugal.
Ook dat andere grote internetbedrijf Apple zou ergens in de buurt van Amazon staan. Apple haalde vorig jaar nog een omzet van 274 miljard dollar.
6. Amazon verkoopt meer dan een half miljard producten
Intussen heeft Amazon bijna een half miljard producten in z’n digitale winkelrekken liggen. In 2020 waren het er om precies te zijn 350 miljoen. De meest populaire afdeling is die van kleding, schoenen en juwelen. Daar worden 166 miljoen artikelen verkocht. Ook huis & keuken (86 miljoen), boeken (53 miljoen) en elektronica (37 miljoen) zijn omvangrijke sectoren in de webwinkel.
Opmerkelijk is dat in veel van die categorieën vorig jaar toch minder producten verkocht zijn. Amazon verdiende in 2020 het meest aan artikelen die verbonden zijn met Alexa, de spraakassistent van het bedrijf.
7. In sommige distributiecentra liggen producten kilometers uit elkaar
Koop je twee verschillende items bij Amazon? Dan is het best mogelijk dat die een paar kilometers uit elkaar liggen in een distributiecentrum. Zo opende Amazon in Texas enkele jaren geleden z’n grootste magazijn, goed voor ruim 117.000 vierkante meter. In totaal beslaan de distributiecentra van Amazon wereldwijd zeker 23,2 miljoen vierkante meter.
8. Dat maakt het werk voor Amazon-medewerkers soms hels
Personeel van Amazon zou gebruik maken van driewielers om verafgelegen items te gaan oppikken. En er zijn ook transportbanden waarop goederen aan 32 kilometer per uur worden vervoerd. Toch staan de werkomstandigheden in het bedrijf vaak ter discussie. Vorig jaar lieten werknemers zich rond Black Friday nog horen. Ze riepen topman Jeff Bezos op om iets te doen aan hun situatie. ‘We zijn geen robots’, was hun boodschap.
Er zijn al heel wat robots actief in de warenhuizen van Amazon, maar ook van het personeel worden naar verluidt bijna onmenselijke prestaties verwacht. Zo stelden werknemers dat ze zo’n 400 items per uur moeten ophalen, ofwel één per zeven seconden. Ze zouden zelfs bang zijn om een toiletpauze te nemen.
Amazon ontkende die werkomstandigheden en stelde dat een minimumloon van 15 dollar per uur in de Verenigde Staten is ingevoerd. Bovendien zouden arbeiders de kans krijgen om in hun job te groeien en krijgen ze voordelen die niet minder zijn dan bij andere grote werkgevers in het land.
9. Amazon is één van de grootste afnemers van duurzame energie
Terwijl vele grote bedrijven een zware voetafdruk op het milieu achterlaten, blinkt Amazon wel uit door het gebruik van duurzame energie. Het bedrijf bouwt zelf ook sites waar wind- en zonne-energie worden opgewekt. Sommige van die faciliteiten kunnen jaarlijks tot 3,6 miljoen megawatt aan hernieuwbare energie produceren. Tegen 2020 moeten zeker 50 distributiecentra bedekt zijn met zonnepanelen.
10. CEO Jeff Bezos is de rijkste man ooit (of toch bijna)
Sinds 2017 is Jeff Bezos de rijkste man ter wereld. Intussen hebben financiële bronnen berekend dat hij ook de rijkste persoon ooit in onze moderne geschiedenis is. Volgens de Bloomberg Billionaires Index bezit Bezos 190 miljard dollar. Dat is 40 miljard meer als Elon Musk.
Voordien was Gates met 100 miljoen dollar in 1999 de rijkste man uit de moderne tijd. Rekening houden met inflatie zou zijn toenmalige fortuin vandaag 149 miljard dollar waard zijn. Op die manier is Jeff Bezos nu dus officieel rijker dan Bill Gates ooit geweest is.
De rijkste persoon ooit moet overigens John D. Rockefeller geweest zijn. Zijn fortuin uit het begin van de twintigste eeuw zou vandaag omgerekend zo’n 350 miljard dollar bedragen. Dat record zal nog even blijven staan want de aandelen van Amazon blijven dit jaar redelijk stabiel.
11. Bezos leverde eerst boeken vanuit zijn garage
Heel wat miljardairs ontwikkelden een geniaal idee vanuit hun garage. Ook Bezos startte de verkoop van producten met Amazon in z’n eigen huis op. Aangezien hij enorm veel post ontving, installeerde Bezos voor z’n huis een overmaatse brievenbus. Al was het niet simpel om vanuit een gewoon huis te werken. De servers vroegen zoveel energie dat de zekering soms sprong zodra een stofzuiger of haardroger werd aangezet.
Het allereerste boek dat Amazon op 3 april 1995 verkocht was Fluid Concepts and Creative Analogies van Doug Hofstadte. Toeval of niet: het boek ging over de ontwikkeling van intelligentie via computermodellen.
Dit jaar werd het huis dat Bezos toen huurde, te koop aangeboden voor een gigantisch bedrag van 1,5 miljoen dollar. Destijds had het een waarde van 135.000 dollar. Tijdens de verkoop is de enorme brievenbus uit veiligheid even verwijderd, maar nieuwe bewoners krijgen het unieke stuk er gratis bij. En ondanks de hoge prijs is het huis inmiddels wel degelijk verkocht.
12. Amazon heette eerst Cadabra
Een goede naam vinden is niet eenvoudig. Jeff Bezos koos aanvankelijk voor Cadabra, een afkorting van het magische woordje ‘abracadabra’. Alleen vond de advocaat van Bezos de naam aan de telefoon vrij somber klinken, aangezien de term leek op ‘cadaver’. Er volgden een pak andere ideeën en uiteindelijk lieten Bezos en zijn vrouw de domeinnaam Relentless.com registreren.
Maar Bezos was nog niet tevreden en besloot door het woordenboek bij de letter A te gaan bladeren. Hij wou immers een naam die met de eerste letter van het alfabet zou beginnen. En hij was meteen verkocht toen hij op Amazon, de Engelstalige term voor de grootste rivier op onze planeet, stootte. Bezos had immers als doel om de grootste boekenwinkel ter wereld op te bouwen.
13. In het begin rinkelde een bel na iedere verkoop
De cijfers hierboven staan in schril contrast met de eerste weken van Amazon. Toen rinkelde bij iedere verkoop nog een belletje. Al gauw was de verkoop zodanig gestegen dat het systeem werd afgevoerd, aangezien er de hele dag door onafgebroken belletjes zouden rinkelen.
De groei van Amazon was opmerkelijk, want na amper één maand had het bedrijf al een boek verkocht aan minstens één persoon in iedere Amerikaanse staat en in 45 verschillende landen.
14. Een boek over korstmos redde het bedrijf
In de eerste maanden had het bedrijf natuurlijk nog geen distributiecentra. Amazon had ook nog niet genoeg geld om boeken in bulk aan te kopen. Uitgevers vroegen verkopers echter om telkens minstens tien boeken tegelijk te bestellen. Alleen had Amazon er nooit zoveel nodig, dus vonden ze een achterpoortje.
Het bedrijf bestelde telkens negens exemplaren van een boek over korstmossen, dat nooit in voorraad bleek te zijn. Uiteindelijk werd op die manier enkel het benodigde boek in de grote brievenbus van Bezos gedropt. Met een brief ter verontschuldiging dat het boek over korstmossen niet beschikbaar was.
15. Bezos liet een reclamebedrijf rond z’n concurrent rijden
Concurrentie kan hard zijn, en dat ontdekte Jeff Bezos al gauw toen Amazon succes begon te boeken. In 1997 mocht hij samen met zijn vrouwen gaan eten met de bazen van Barnes & Noble. Zij drukten hun respect uit voor het idee van Bezos, maar kondigden meteen aan dat ze zelf ook met een online boekenwebsite zouden starten. Ze wilden de site ‘Book Predator’ dopen.
Niet alleen was de naam geen succes, het zou Amazon ook niet tegenhouden. Bezos huurde ooit zelfs een mobiel reclamebureau in om met publiciteit rond winkels van Barnes & Noble te rijden. De slogan luidde: ‘Can’t Find the Book You Wanted?’, gevolgd door het webadres van Amazon.com. Intussen heeft Barnes and Noble het behoorlijk lastig, en de eigenaars overwegen hun winkelketen te verkopen. Aan Amazon misschien?
16. Een online aankoop bij Apple leverde Amazon jarenlang geld op
In 1999 deed Amazon een erg slimme zet, toen het een patent nam op betalingen met één click. Het bedrijf was toen al de grootste online boekenwinkel, maar nog lang geen enorme webwinkel. Apple sprong er meteen op bij de lancering van de eerste online winkels van het bedrijf. Dat betekent dus dat klanten jarenlang ook een klein bedrag aan Amazon betaalden wanneer ze iets in de Apple Store kochten.
Intussen zijn Amazon en Apple de meest waardevolle bedrijven ter wereld geworden, al waren ze rond het jaar 2000 nog relatief kleine spelers. In 2017 is het patent van Amazon vervallen.
17. Het logo van Amazon is geniaal
Amazon is het schoolvoorbeeld van een bedrijf met een ijzersterk logo. De naam begint met de letter A en bezit ook de letter Z. Bovendien loopt een pijl van de A naar de Z, wat de activiteiten van Amazon uitstekend uitdrukt: pakjes van A naar Z leveren. Bovendien stelt Amazon hiermee ook alles te hebben om klanten tevreden te stellen. En als klap op de vuurpijl lijkt de pijl in het logo ook een beetje op een brede glimlach.
18. Bezos bood Donald Trump een reis naar de ruimte zonder retour aan
Jeff Bezos is niet goed bevriend met de Amerikaanse president Donald Trump. Hij tweette in 2015, toen Trump de Republikeinse presidentskandidaat was, dat hij voor hem ‘een zitje zou reserveren in de Blue Origin-raket’.
Trump had Bezos en Amazon daags voordien aangevallen met beschuldigingen van belastingontduiking. Opvallend is dat Bezos helemaal niet zo’n fervente Twitteraar als Trump is. Z’n bericht aan Trump was toen pas de vierde tweet die hij verstuurd had.
In totaal heeft Trump 26 tweets met kritiek op Amazon en Bezos geplaatst, waarop Bezos één keer direct en één keer enigszins impliciet heeft gereageerd.
19. Het ideale team heeft volgens Bezos genoeg aan twee pizza’s
Bij Amazon worden medewerkers voor projecten altijd in groepen van minder dan tien mensen verdeeld. Volgens Bezos was dat de perfecte samenstelling om een opdracht tot een goed einde te brengen. Of zoals hij het zelf uitdrukt: het aantal mensen dat met twee pizza’s tevreden is.
20. De snelste Amazon-levering ooit duurde … 13 minuten
’s Avonds bestellen, de volgende ochtend al geleverd? Het kan met Amazon, maar het kan ook nog veel sneller. Het record van een levering staat op amper 13 minuten. Op kerstavond in 2016 plaatste een klant uit Redondo Beach, Californië, een bestelling bij Amazon.com. Nog geen kwartier later lag zijn cadeautje al onder de kerstboom. Het moet zowat het toppunt van last-minute shopping zijn.
21. Amazon verloor 4,7 miljoen dollar toen de website even offline was
Voor een bedrijf als Amazon kan het een financiële ramp zijn wanneer de website even niet bereikbaar is. Zo was de site in augustus 2013 gedurende 40 minuten offline. Dat lijkt niet zo erg, maar het bedrijf verloor in die korte tijd naar schatting 4,8 miljoen dollar, ofwel 120.000 dollar per minuut. Je zou je voor minder afvragen hoeveel geld ze hiermee anno 2021 zouden verliezen.
Met bijdrage van Senne Croonen.
(jvdh)