Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 06 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

18 dingen die succesvolle mensen aan het begin van de werkdag doen

Logo Business AM
Lifestyle

24/10/2018 | express.be | 9 min leestijd

De eerste tien minuten van uw werkdag kunnen bepalen hoe productief en efficiënt u tijdens de rest van de dag zal zijn. Het is belangrijk om met het goede been uit bed te stappen, dus is hier een overzicht van wat succesvolle mensen aan het begin van hun dag doen.

Vooral in de zakenwereld is het belangrijk om iedere dag met een schone lei te beginnen, stelt auteur en spreker Michael Kerr. Ook Lynn Taylor, een andere auteur gespecialiseerd in het leven op de werkvloer, gelooft dat die eerste tien minuten cruciaal zijn. “Dat korte moment kan je manier van denken voorspellen, aangezien ze de eerste indruk van je werkdag zijn”, zegt ze.

Doorgaans is het begin van de werkdag het meest stresserende moment. Er wacht een lading onbeantwoorde mails, er worden op het laatste moment vergaderingen aan de agenda toegevoegd, de baas wil je spreken, een collega is slechtgezind, etc. Het roept meteen een angstgevoel op dat je werkdag op een negatieve manier inzet. Er zijn wel enkele dingen die je kunt doen om op een goede manier aan de werkdag te beginnen. Daarbij is het vooral belangrijk om goede gewoonten te kweken.

Hier volgen 18 dingen die succesvolle mensen tijdens de eerste 10 minuten van hun werkdag doen.

1. Ze reflecteren

Om goede resultaten te behalen, moet je weten waar je geweest bent, waar je nu staat en waar je naartoe wil. Volgens Taylor moet je rust creëren en je even terugtrekken om te reflecteren over wat je al bereikt hebt van je doelstelling of waar je momenteel staat met een project. En wat wil je vandaag exact bereiken?

2. Ze nemen even pauze en zijn aanwezig

Succesvolle mensen lopen niet zomaar binnen op een drukke werkvloer. Daar loop je het risico dat er overal telefoons rinkelen en dat collega’s je aanklampen omdat ze je nodig hebben. Op die manier dreigen andere mensen je agenda te gaan bepalen. Daarom neem je volgens Kerr best even tijd voor jezelf en plaats je jezelf centraal.

3. Ze maken het zichzelf comfortabel

Je moet je werkdag in optimale omstandigheden beginnen. Daarom nemen succesvolle mensen even de tijd om het zichzelf zo comfortabel mogelijk te maken. Zorg dat je stoel in een goede positie staat, en dat je computermuis, telefoon en toetsenbord binnen handbereik zijn. “Verzeker ook dat je genoeg verlichting hebt. Je dag start beter als je een ergonomische omgeving hebt die functioneert”, zegt Taylor.

4. Ze organiseren hun werkruimte

Het is geen goed idee om aan een overvol bureau te beginnen werken. Er komt dan zeker een moment waarop je iets niet vindt en tijd verliest met zoeken. Wees dus niet slordig en zorg dat je werkruimte er netjes bij ligt.

5. Ze rekken zichzelf uit, staan recht en lopen rond

Meteen in je stoel vallen is geen goede manier om de dag te beginnen. Succesvolle mensen rekken zich eerst even uit, en ze staan de eerste minuten recht of lopen even rond. “Dat kan je het gevoel geven dat je alles onder controle hebt”, zegt Taylor.


© Pexels

6. Ze lezen hun to-do-lijst na en stellen prioriteiten

Succesvolle mensen gaan na wat hun prioriteiten voor de dag zijn. Ze vormen een realistische hiërarchie voor hun projecten. Het is goed om de belangrijkste taken eerst te doen, maar probeer ook de minst geliefde taken zo snel mogelijk af te werken. ‘s Ochtends heb je meer energie en dus is dat het ideale moment om lastige opdrachten tot een goed einde te brengen.

7. Ze visualiseren succes

Wanneer je jezelf het positieve resultaat van projecten inbeeldt, kan je omgekeerd werken en nagaan welke stappen nodig zijn om daar te geraken. Volgens Kerr helpt dit succesvolle mensen ook om zich aan het plan te houden en te zien wat echt belangrijk is.

8. Ze passen zich aan bij het plannen van de dag

Het helpt ook om je hele werkdag te visualiseren, zodat je eventueel aanpassingen in je schema kunt verrichten. Zo kan een vergadering of telefoontje de nodige voorbereidingen vergen en dan passen succesvolle mensen hun agenda aan.

9. Ze multitasken niet

Het lijkt een goede eigenschap wanneer je goed bent in multitasken, maar succesvolle mensen doen hier niet aan mee. Als je ‘s ochtends tonnen energie hebt, is het heel verleidelijk om meerdere dingen tegelijk te doen. Maar onderzoek van Stanford University heeft uitgewezen dat multitasken minder productief is dan wanneer je één ding per keer probeert te doen.

10. Ze anticiperen op afleidingen

Iedereen krijgt aan het begin van een werkdag te maken met dingen die hun aandacht kunnen afleiden. Deze dingen erkennen is een eerste stap in het proces om ze te matigen. Het zijn bijvoorbeeld telefoontjes die onbelangrijk zijn, extra vergaderingen die niet noodzakelijk zijn, collega’s die te veel babbelen, nieuwe e-mails, tekstberichten of boodschappen op de sociale media waar je geen nood aan hebt, etc. Al deze elementen leiden je af van de focus om je werkdag goed te plannen.

11. Ze zeggen “nee”

Het is ook belangrijk dat je aan die afleidingen kunt weerstaan. Succesvolle mensen weten hoe ze ermee moeten omspringen en zeggen bijvoorbeeld diplomatisch en beleefd “nee” tegen collega’s door hen te beloven op een later moment tijd te maken. Behalve natuurlijk wanneer het je baas is die je nodig heeft. Al is het zelfs mogelijk om ook je baas te laten wachten als je een belangrijk telefoontje of een cruciale vergadering hebt. Succesvolle mensen proberen dus niet voor iedereen goed te doen.

12. Ze blokkeren negativiteit

Succesvolle mensen blijven niet stilstaan bij uitdagingen waarmee ze de vorige avond of die ochtend tijdens het pendelen te maken kregen. “Stop ze in een aparte doos bij het begin van je week”, zegt Taylor.


© Pexels

13. Ze maken tijd om hun team te begroeten

Dit is heel belangrijk als je een leidinggevende functie hebt, maar het kan voor niemand kwaad om dit ter harte te nemen. Je team en baas begroeten en checken hoe het met hen gaat, helpt iedereen om de dag goed te beginnen. “Je mag dan wel technisch de meest verstandige persoon in de kamer zijn, je houding kan de waarde van je technische vaardigheden teniet doen”, zegt Taylor. Bovendien wordt de werkvloer een betere plaats wanneer je vriendelijk bent bij het binnenkomen.

14. Ze checken de motivatie van hun personeel en collega’s

Goede managers nemen ‘s ochtends even de tijd om met hun personeel te praten. Zo zien ze meteen hoe het met de motivatie zit en of iedereen voldoening uit het werk haalt. Als er problemen zijn, kan je die best wel later op de dag aanpakken.

15. Ze glimlachen

Het is uiteraard goed om je dag met een glimlach te beginnen. Succesvolle mensen starten de dag al eens met een grapje, bijvoorbeeld op de sociale media. Ze creëren een gewoonte die het mogelijk maakt om meteen te kunnen lachen. Volgens Taylor hebben studies ook uitgewezen dat je humeur beter wordt als je je lachspieren gebruikt.

16. Ze zijn dankbaar

Wie succesvol is, neemt aan het begin van de werkdag even tijd om zichzelf iets in te beelden waarvoor ze dankbaar zijn. Dat kan zowel werkgerelateerd als persoonlijk zijn. “Van zodra je de juiste manier van denken en routine voor succes gevestigd hebt, zal de rest van de dag veel vlotter verlopen”, zegt Taylor.

17. Ze denken na over hoe ze anderen kunnen helpen

Het kan volgens Arthur C. Brooks, auteur en voorzitter van de American Enterprise Institute, ook helpen om na te denken over hoe je anderen kunt helpen. Het zou onder andere je stress verminderen, aangezien je de focus van jezelf afschuift. Werken voor jezelf kan bij een minder resultaat voor een stresserende en onaangename reflectie zorgen. Werken voor iemand anders is altijd waardevol door de intentie van je handelingen.

18. Ze lezen mails strategisch

We hebben al vermeld dat mails een afleiding kunnen vormen, en dus is het volgens Kerr belangrijk dat je ze ‘strategisch’ leest. Mails zijn vaak tijdverlies, en ze vormen een risico om een aantal prioriteiten uit te stellen. Bovendien zijn mails een manier waarop anderen toch weer je agenda kunnen bepalen. Succesvolle mensen weten dit en gaan de eerste tien minuten van hun werkdag hun mails snel scannen en enkel die van hoge prioriteit beantwoorden. De rest kan wachten tot later op je netjes geplande werkdag.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks