De plannen zijn er, het personeel nog niet: 10.000 elektrotechnische installateurs nodig voor opkomst e-auto

De Belgische overheden tonen een duidelijke ambitie om in te zetten op elektrische auto’s. Om de komende tien jaar mee te kunnen met die switch, zijn echter heel wat extra jobs nodig. EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, laat daarom in De Tijd weten dat er tegen het eind van dit decennium 10.000 extra installateurs nodig zijn om tegemoet te komen aan de massale toename van elektrische auto’s. Als de overheid geen actieplan voorziet, dreigt een personeelstekort.

Komende 10 jaar massaal elektrisch

De Vlaamse en federale regeringen zetten massaal in op de vergroening van het Belgische wagenpark om de CO2-uitstoot naar omlaag te halen. Daarom zullen vanaf 2023 alle bedrijfswagens voortaan elektrisch moeten zijn, vanaf 2027 moeten alle nieuwe wagens verplicht elektrisch zijn. Vanuit de EU zou een verbod op de verkoop van diesel- of benzinewagens gelden vanaf 2035.

Het zijn een aantal ambitieuze plannen van de verschillende wetgevende instanties, maar om de komende tien jaar de Belgische openbare ruimte van alle nodige infrastructuur te voorzien, zal een extra inzet moeten geleverd worden om geschikt personeel te voorzien. Jochen Desmedt, voorzitter van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, zegt dat er 8.000 tot 10.000 extra werknemers zullen nodig zijn om alle nodige infrastructuur aan te leggen.

Knelpuntberoep

“Er is dringend een plan van de Vlaamse overheid nodig zodat we de komende jaren genoeg elektrotechnische installateurs hebben. We gaan contact opnemen met Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) om te kijken wat het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen kan doen”, zegt De Smet aan De Tijd.

Er is nu al een enorm tekort aan technische installateurs, in een jaar tijd is het aantal openstaande vacatures naar elektrotechnische ingenieurs met 80 procent gestegen tot 1.750. Volgens Joke Van Bommel, de woordvoerster van de arbeidsbemid­delaar VDAB, is technisch installateur een knelpuntberoep. “Het is niet alleen de elektrifi­catie van de auto’s. De installateurs zijn ook nodig in de bouw, bij het verduurzamen van woningen, bij het aanleggen van zonnepanelen en warmtepompen, bij netbeheerders, enzovoort”, vertelt Van Bommel aan De Tijd.

Elektrische mars is al bezig

De elektrische verovering van onze wegen is sinds enkele jaren ingezet. Met het zicht op 2023 en 2026 zijn bedrijven massaal aan het inzetten op elektrisch. Van de 15.276 nieuw ingeschreven wagens dit jaar waren 86 procent bedrijfswagens. Als de bedrijfswagen zijn populariteit van vandaag behoudt, zullen er vanaf 2026 jaarlijks ongeveer 250.000 elektrische wagens bijkomen. Vanaf 2029 geldt die toename ook voor nieuwe particuliere wagens.

Om daaraan tegemoet te kunnen komen moet het aantal laadpalen op de Belgische wegen van 5.000 vandaag, naar 100.000 in 2030. De extra technische ingenieurs zijn dus broodnodig om die vernieuwing te voorzien.

(am)

Meer
Auto