Iedereen in een elektrische wagen: hoe realistisch is dat?

De Vlaamse regering wil dat we vanaf 2027 enkel nog elektrische wagens kunnen inschrijven als een nieuwe wagen. Dat is een zeer ambitieus plan, maar de vraag is hoe realistisch dat is. Mobia, de koepelorganisatie van de federaties FEBIAC, Renta en TRAXIO, stelt de doelstelling van Lydia Peters, Vlaams minister van Mobiliteit, in vraag.

Terwijl de lidstaten van de Verenigde Naties in Glasgow de klimaatdoelstellingen aan het bespreken zijn, werkt Vlaanderen ook aan een plan om de CO2-uitstoot te verminderen. Peeters pakte vandaag uit met de aankondiging dat er een plan op tafel ligt om vanaf 2027 enkel nog toe te laten om elektrische wagens in te schrijven als nieuwe wagen. Vanaf 2030 zou er ook een verbod gelden op de tweedehandsverkoop van benzine- en dieselwagens.

Niet in lijn met de Europese agenda

Mobia is niet volledig overtuigd van de plannen die op tafel liggen. De koepelorganisatie merkt op dat de Vlaamse agenda niet overeenstemt met die van de Europese Unie (EU). De EU wil dat er vanaf 2035 een verbod komt op de verkoop van wagens die CO2-uitstoten. “Elk voertuig dat in de Europese Unie op de markt wordt gebracht, ongeacht de motor, is door de EU gehomologeerd en kan dus zonder beperkingen in elke lidstaat worden verkocht”, aldus Mobia. “Wij vragen daarom dat de planning van de Europese Unie op dit vlak wordt gevolgd.”

“De automobielsector investeert vandaag al zwaar in de ontwikkeling van voertuigen die onze mobiliteit waarborgen met een steeds lagere CO2-uitstoot, alsook in de elektromobiliteit. Ook de overheden moeten garanderen dat de individuele mobiliteit gewaarborgd blijft in de toekomst”, vervolgt de organisatie.

Mobia vraagt zich ook af of het wel realistisch is om vanaf 2030 de tweedehandsverkoop van vervuilende wagens te verbieden. “Er zijn, en zullen tegen 2030, te weinig elektrische wagens ingeschreven zijn om te kunnen voldoen aan de toekomstige vraag van de tweedehandsmarkt in 2030. De occasiemarkt is qua aantal inschrijvingen traditioneel groter dan de markt van de nieuwe inschrijvingen”, klinkt het. “Bovendien zal die markt volledig ontwricht worden en zullen wagens met een verbrandingsmotor in waarde dalen, waardoor de maatschappelijke impact enorm zal zijn, vooral op de minder vermogenden.”

Total cost of ownership

Tony Verhelle, ex-hoofdredacteur van Autogids, klinkt in een interview met Het Nieuwsblad optimistischer. Hij merkt onder meer op dat wanneer we kijken naar de “total cost of ownership”, hetgeen je wagen je kost gedurende de volledige periode waarin je ermee rijdt, lager ligt dan bij de traditionele wagens. “Dat komt onder andere doordat Vlaanderen de autobelasting bepaalt op basis van de uitstoot: hoe meer uitstoot, hoe hoger de autobelasting”, klinkt het. Vraag blijft natuurlijk in welke mate dergelijke voertuigen zullen blijven genieten van een fiscale gunstregime, voornamelijk wanneer elektrisch rijden de norm is.

Voorts benadrukt hij in het interview dat elektrische wagens goed hun waarde behouden op de tweedehandsmarkt. “Onder andere leasewagens die hun termijn hebben uitgediend halen nog mooie prijzen”, klinkt het.

Laadpalen zijn een struikelblok

Maar, net zoals andere specialisten, stelt hij zich wel vragen bij het aantal laadpalen in ons land. België telt momenteel 8.482 publieke laadpunten, wat overeen komt met ongeveer 4.200 publieke laadpalen – de meeste laadpalen tellen twee laadpunten. Tegen 2030 zou dat aantal moeten toenemen tot 150.000 laadpalen. “Of we dat halen, valt te betwijfelen”, aldus Verhelle.

Ook Mobia is ver van zeker of ons land tegen 2030 klaar zal zijn om al die elektrische wagens van energie te voorzien. “België moet, net zoals de EU, eerder kijken naar koolstofneutraliteit dan naar de engere vertaling in batterij aangedreven elektrische wagens. Men mag andere technologische evoluties niet op voorhand de pas afsnijden”, klinkt het.

Brussel liet alvast weten dat het volgend jaar 250 extra laadpalen zal plaatsen. Dat heeft het kabinet van de Brusselse minister van Klimaattransitie, Leefmilieu en Energie Alain Maron (Ecolo), dinsdagochtend bekendgemaakt. De Brusselse regering liet eerder dit jaar al weten dat het bedoeling is om tegen 2035 minstens 11.000 laadpalen te installeren. Eind vorig jaar zei Peters dat Vlaanderen mikt op 30.000 bijkomende laadpalen tegen 2025. (mah)

Meer