Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 12 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Is de zelfrijdende wagen per definitie een zelfrijdend wapen?

Logo Business AM
Lifestyle

15/01/2018 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

“Een object dat uit zichzelf kan bewegen is per definitie een wapen.” Dat heeft Qi Lu, de COO van Baidu, vorige week gezegd op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het Chinese technologiebedrijf Baidu kondigde in april vorig jaar nog aan zijn software voor zelfrijdende wagens op een platform voor open source te brengen. Daar zal de toepassing beschikbaar zijn voor externe ontwerpers.

“Maar omdat autonome wagens ook autonome wapens dreigen te worden, zullen overheden geneigd zijn de invoer van wagens van buitenlandse makelij tegen te houden”, zei Qi Lu. Dat heeft niets te maken met een specifieke overheid, maar met de natuur van autonomie.

De technologie die autonome wagens mogelijk maakt vordert razendsnel. Regionale en nationale overheden kunnen vaak niet volgen. Ze weten niet wat wel en wat niet op hun wegen moet worden toegelaten en onder welke voorwaarden.

“De tijden dat je ergens in de wereld een wagen assembleerde en die dan naar de gans wereld kon exporteren, is voorbij. Want een object dat uit zichzelf kan bewegen is per definitie een wapen”, aldus Qi Lu.

Het platform van Baidu ““ dat de naam Project Apollo meekreeg ““ werd opengesteld voor ontwikkelaars die werken aan programma’s voor trajectplanning en de identificatie van obstakels en de besturing en controle van het voertuig.

Apollo: open source software voor zelfrijdende wagen

Het Chinese bedrijf ““ dat de zelfrijdende technologie gebruikt in een testvloot elektrische wagens ““ publiceerde vorig jaar voor het eerst zijn code voor autonome besturing in een afgesloten omgeving. In Las Vegas werd de Apollo 2.0 voorgesteld, met verbeterde veiligheid.

In China werkt Baidu met de lokale autoproducenten JAC and BAIC. Die willen volgend jaar al zelfrijdende wagens op de markt brengen die voorzien zijn van de Apollo-software. 

Lu verwees ook naar recente incidenten in Londen en Charlottesville. Daar werden wagens door terroristen ingezet om mensen te doden.

“In de toekomst zullen zelfrijdende wagens  niet meer bewegen wanneer ze een mens voor hen zien staan – ongeacht wie de wagen controleert.”

Maar ondanks de enorme voordelen die autonoom rijden biedt, zal er veel overleg nodig zijn tussen de autoproducenten, de regelgevende instanties en de politici. ” Hoe de veiligheid garanderen? Dat wordt de belangrijkste opdracht” , zei Lu nog.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks