Onderzoek: “Zakenreizen zoals we ze kenden, behoren tot het verleden”

Maar liefst 84 procent van de CEO’s van grote bedrijven in de VS, Europa en Azië is van plan om minder uit te geven aan zakenreizen na de pandemie. Dat blijkt uit een navraag van het persbureau Bloomberg onder 45 multinationals.

Waarom is dit belangrijk?

De Covid-19-pandemie heeft ook de zakenwereld ingrijpend veranderd. Zo was het luchthavenschouwspel van de zich driftig voortbewegende, eeuwig gestreste zakenman met de telefoon in het oor al lichtjes passé; nu is het dat mogelijk voorgoed. Het wijdverbreide gebruik van videoconferentie-technologie heeft vragen doen rijzen over het nut van zakenreizen. Maar er zijn ook andere redenen om een halt toe te roepen aan business travel.

“Het zakenreizen zoals we dat tot nu toe kenden, behoort tot het verleden”, concludeert Bloomberg uit een door hen uitgevoerde studie. Zo gaven onder meer de CEO’s van Pfizer, Michelin, LG Electronics, HSBC en Deutsche Bank aan dat innovatieve nieuwe communicatiemiddelen de pre-pandemische business travel voorgoed naar de annalen van de geschiedenis verwijzen.

  • Een meerderheid van de respondenten die beknibbelen op reisbudgetten, voert bezuinigingen tussen 20 procent en 40 procent in.
  • Ongeveer twee op de drie bezuinigen op zowel interne als externe persoonlijke vergaderingen.
    • Concreet voorbeeld van Deutsche Bank: managing director Drew Goldman meldde dat de klantgerelateerde zakenreizen van de bank zullen terugkeren naar ongeveer 90 procent van het niveau van voor de pandemie.
      • Maar reizen voor interne vergaderingen zullen waarschijnlijk een schim blijven van wat ze voorheen waren – 25 procent tot 30 procent van het niveau.
  • Het gemak en de efficiëntie van virtuele software, kostendrukkende maatregelen en een lagere CO2-uitstoot waren de voornaamste redenen die werden genoemd voor de bezuinigingen.
  • Volgens de Global Business Travel Association kunnen de uitgaven voor zakenreizen dalen van een piek van 1,43 biljoen dollar in 2019 tot een dieptepunt van 1,24 biljoen dollar in 2024.
Bron: Bloomberg

Portemonnee

Ook voor Akzo Nobel, Europa’s grootste verffabrikant, zijn videomeetings de toekomst. Het afgelopen jaar werd op het Amsterdamse hoofdbureau vaak volgend tafereel opgeleverd: David Prinselaar, hoofd van productie, die wapperde met zijn armen, gekke gebaren maakte en schijnbaar tegen zichzelf praatte.

Hij was één van hun 124 fabrieken aan het “bezoeken” door het personeel op de vloer via zijn high-definition augmented-reality hoofddeksel aan te sturen, schrijft Bloomberg. Een taak waarvoor hij vroeger in een vliegtuig de wereld moest doorkruisen, doet hij nu in een fractie van de tijd – en zonder jetlag. Voor CEO Thierry Vanlancker is er geen weg meer terug: “Trips om zaken te doen kunnen met een derde afnemen en interne vergaderingen zelfs nog meer,” klinkt het. “Het is goed voor onze portemonnee en helpt onze duurzaamheidsdoelstellingen. Onze klanten hebben een jaar training gehad, dus het is niet langer een sociale faux-pas om gewoon per video contact op te nemen … Het is enorm efficiënt.”

Zakenreizen zijn “voor altijd veranderd”, liet ook Greg Hayes, CEO van straalmotorenbouwer Raytheon, eerder optekenen. Ongeveer 30 procent van het normale commerciële luchtverkeer is bedrijfsgerelateerd, maar slechts de helft daarvan is verplicht, stipte hij aan. Hoewel de markt zich uiteindelijk kan herstellen, hebben geavanceerde communicatietechnologieën “ons denken over productiviteit echt gewijzigd”.

Ambitieus klimaatplan

Naast voor bedrijfsproductiviteit en -efficiëntie is ook voor het klimaat de terugval van het internationale zakenverkeer opportuun.

Wereldwijd staan bedrijven onder druk van investeerders en regelgevers om hun CO2-uitstoot te verminderen. De Europese Commissie stelde in juli een ambitieus klimaatplan voor om alle industrieën te dwingen af te stappen van fossiele brandstoffen. De luchtvaart is al lang een doelwit, ook al is deze sector verantwoordelijk voor slechts ongeveer 2,4 procent van de wereldwijde door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot. Dat komt omdat de sector snel groeide vóór de pandemie en andere negatieve effecten heeft op de bovenste atmosfeer van de aarde.

Zo legt Volkswagen werknemers verschillende obstakels in de weg voordat ze kunnen vliegen. Interne boekingssoftware stuurt hen in de richting van alternatieven voor vliegen, de meest koolstofintensieve vorm van reizen. Er wordt hen ook gevraagd te verantwoorden waarom ze de zaken niet online kunnen afhandelen.

Bij de Franse defensie- en technologiegigant Thales “zullen de reizen langer duren en waarschijnlijk minder frequent zijn om de kosten, de impact op het milieu en het welzijn te optimaliseren”, aldus CEO Patrice Caine.

“Bedrijven hebben erkend dat het verminderen van het aantal vluchten één manier is om klimaatverandering tegen te gaan”, zegt Andrew Murphy, directeur luchtvaart bij belangenorganisatie Transport & Environment. “Voor de komende 10 jaar is de beste manier om de uitstoot van de luchtvaart te verminderen, minder vliegen.”

Klap voor luchtvaart en horeca

“We denken niet dat zakenreizen ooit zal terugkeren naar de niveaus van 2019,” zegt Will Hawkley, het globale hoofd van reizen en vrije tijd bij accountantsorganisatie KPMG, tegen Bloomberg. “Bedrijven kijken naar hun bottom-line, hun milieuverplichtingen en de vraag van werknemers om flexibeler werk en denken: Waarom moet ik dat terughalen?”

Veel bedrijven verwachten tot 30 procent te bezuinigen op hun reisbudget; een énorme klap voor de luchtvaart- en horecasector – die al tot de grootste slachtoffers van de pandemie behoren.

Zakenreizigers, die premiumklasse of duurdere tickets kopen, waren volgens het auditbedrijf PwC goed voor maar liefst driekwart van de winst van de luchtvaartmaatschappijen vóór de pandemie, terwijl ze slechts 12 procent van de zitplaatsen voor hun rekening namen.

De hotelsector, die ongeveer tweederde van zijn inkomsten uit zakenreizigers haalt, zou tegen 2022 een terugval met 18 procent kunnen zien als virtuele vergaderingen 27 procent van de zakenreisvolumes vervangen, zo blijkt uit een studie van grootbank Morgan Stanley.

‘s Werelds grootste luchtvaartmaatschappijen verloren in 2020 gezamenlijk maar liefst 126 miljard dollar en zullen dit jaar nog eens 48 miljard dollar verliezen, volgens hun lobby, de International Air Transport Association (IATA). Terwijl ze worstelen met deze verliezen en de enorme schulden die ze hebben opgelopen tijdens de pandemie, is de terugval van business-klanten het laatste wat luchtvaartmaatschappijen kunnen gebruiken.

De vliegmaatschappijen bieden bedrijven intussen hulpmiddelen aan om de gevolgen van CO2-uitstoot te beperken, zoals CO2-compensatie en het vernieuwen van hun vloot met nieuwere, efficiëntere vliegtuigen. Ook daar staat de innovatie dus niet stil. Al zijn er nog veel obstakels te overwinnen … (mah)

Meer