Wijn Insider: zeg het met een opschrift

T-shirts met opschriften, dat zit in de lift. Aantonen waar je vandaan komt bijvoorbeeld, dat blijft een basisbehoefte voor velen. “Wuk”, “Boy means Sweater” of “Mo how zeg” doet meestal vermoeden dat er een West-Vlaming voor je neus staat. Ook postcodes kom je vaak tegen in het straatbeeld en dat is al minder verhullend. De wijn-T-shirt-trend is nog niet zo zichtbaar, maar er bestaat wel degelijk een volledig aanbod om je voorkeuren te uiten.

“Syrah, merlot, pinot noir” in witte drukletters op een simpele zwarte stof, dat is mijn exemplaar. Niet zelf gekocht, wel goed gekregen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze weinig draag voor publieke doeleinden. Eens gaan joggen met dat T-shirt, dat zijn zowat de enige momenten dat dit kledingstuk het daglicht ziet, en dan staat de opsomming van die druiven als boodschap wat haaks op wat je uitstraalt bij een intensieve jogsessie…

Maar who cares?  Het is de uitdrukking die telt, en met zo’n T-shirt is het vrij snel duidelijk dat je een wijnliefhebber bent. In de muziekscene is het al langer ingeburgerd om rond te lopen met een T-shirt van je favoriete groep. Misschien moeten wijnmakers met mooie designetiketten op hun flessen daar ook maar eens aan beginnen. Ik zie potentieel om de cultus rond een wijnhuis breder in de markt te zetten. Sommige wijnhuizen maken vandaag de dag ook echt pareltjes van kunstwerken om op hun flessen te plakken. 

Terug naar het T-shirt. Hieronder enkele suggesties om je kleerkast al dan niet mee aan te dikken.

“Wijnwijf”

Zonder meer dat. Neen, vandaag is het echt niet zo ok om daarmee rond te lopen. Ook niet op carnaval of een feestje. Al helemaal niet als man, maar ook mocht je dat overwegen als vrouw… wie omschrijft zichzelf nu als wijnwijf?

“Wijn gaat er in, wijsheid komt er uit.”

Dit lijkt me dan weer het ideale exemplaar om uit te drukken waar al die diepe inzichten vandaan komen. Mogelijks door wat te veel wijn, maar dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn.

“Partners in wine”

Als je met z’n tweeën dezelfde hobby hebt, is er uiteraard deze optie. Je uit je als duo dat onafscheidelijk is en samen gaat zoals Patsy en Eddie van ‘Absolutely Fabulous‘. De dames waren altijd crazy in love with wine

“I make wine disappear, what is your superpower?“

Dit is vast en zeker een echte ‘conversation starter’. Gewoon aantrekken thuis en tegenover je partner zitten. Hopelijk levert het boeiende conversaties op over de superkrachten van de partner. Wie weet wat je allemaal nog leert van elkaar.

“My sports…”

Je kan ook iets vertellen met wijnattributen. Een kurkentrekker die fitnessbewegingen maakt. Zo krijgt sporten een ruime interpretatie.

Wild Boy Chardonnay

Alle gekheid op een stokje, het zijn leuke gadgets om in huis te hebben of zotternijen om uit te delen bij een verjaardag. Voor de esthetiek hoef je het niet te doen. Je kan al meer je ei kwijt, als je esthetisch voor de dag wil komen als wijnliefhebber, door een fles wijn aan te bieden met bijzondere etiketten.

Wild Boy Chardonnay uit 2018 van het wijnhuis Au Bon Climat uit Californië roept alleen maar vragen op, alleen al bij het aanzicht van zo’n eclectisch kleurenpallet op het etiket en de verwachting dat het nou ja, wild zal zijn in de mond. Bij dit soort fles heb je grote verwachtingen. Dat kan niet anders dan een powerwijn geven vol aroma’s. Verder vermeldt het etiket ook nog instructies aan de wijnmaker: I said Hey dude, make a wine on the wild side.

De wijnmaker Au Bon Climat doorbrak graag allerlei conventies en keek met een open blik naar het proces van wijn maken. Dat proef je heel zeker: het wilde duidt op de natuurlijke vergisting. Er wordt geen beroep gedaan op industriële gisting. Een rijke wijn met dat typische filmende effect in de mond en een frisse eindtoon.

Te koop bij Convento, Leuven. Ook verkrijgbaar via de webshop.

Capitan Julian

Capitan Julian van de Spaanse Bodega Ontinium kan mij ook wel bekoren. Een stoere zeebonk… dat kan ook alleen maar doen vermoeden dat dit een krachtige wijn zal zijn. De wijn is gemaakt van 100 procent tempranillo en de druiven komen van meer dan 50 jaar oude wijnstokken. De eerste barbecue’s komen er aan, dus haal dit maar in huis. Voor 7,5 euro kan je echt weinig fout doen met deze wijn. Veel van de gasten gaan heel graag bij jou terugkomen, en niet alleen voor je gezelschap, wellicht voor de barbecue maar zeker ook voor de wijn. De kapitein oogst bijval en zal niet snel vergeten worden.

Te koop bij ONA, Gent.

En zeg nu zelf, een design op je T-shirt van deze twee laatste etiketten, dat zou niet slecht staan. Aan de kijker of lezer van jouw shirt om af te leiden waar jij nu echt voor staat. Aye-Aye, Captain!

Meer
Wijn Insider