“Wie geen 5 minuten te vroeg kan zijn, is eigenlijk al te laat”

Je hebt mensen die altijd op tijd zijn en mensen die altijd te laat komen. De Zwitserse psychologe Annabelle Péclard ging op zoek naar de oorzaak daarvan en denkt dat het gewoon om verschillende karakters gaat.Flexibele mensen houden graag hun opties tot het laatste moment open, zelfs als dit betekent dat ze zich overal moeten excuseren omdat ze te laat komen.

Ze baseert deze conclusie op de persoonlijkheidstheorieën van de beroemde Zwitserse psychiater Carl Jung. Er zijn gestructureerde mensen die alles tot in de details plannen en die niet voor verrassingen willen komen te staan, en dan zijn er de flexibele persoonlijkheden. Péclard:

“Die laatsten hebben de neiging een beslissing uit te stellen tot ze voldoende informatie hebben om met zekerheid te kunnen handelen. Ze willen dus hun opties openhouden, of het nu gaat om een feestje bij vrienden of om een vliegtuigreservatie.”

Sommige mensen hebben het moeilijk met strikte deadlines, merkt Pécard op. “Zelfs als ze hun deadline niet kunnen uitstellen zullen ze op een ongestructureerde manier blijven werken en alles op het laatste moment moeten doen.”

We kunnen ons bewust worden van die karaktertrek. En dat helpt ons om het te begrijpen en het eraan gekoppelde schuldgevoel uit te wissen. Maar net omdat het zo diep in onze persoonlijkheid zit is het moeilijk het gedrag echt aan te passen.

Imago

Toch versterkt wie altijd en overal op tijd komt zijn professionele imago, zei managementconsultant Adam Toren daarover een tijd geleden. Want wie te laat op een afspraak verschijnt wekt de indruk niet georganiseerd te zijn of een gebrek aan respect voor de andere aan de dag te leggen. Eigenlijk moet iedereen die een goede indruk wil nalaten zich systematisch 5 minuten te vroeg op een afspraak melden.

Wanneer u al op de ontmoetingsplaats aanwezig bent wanneer uw gesprekspartner arriveert zal u uw professionele imago versterkt zien. Indien uw geprekspartners gewend zijn aan het feit dat u altijd op tijd bent, zullen ze u ook makkelijker vergeven de dag dat zich een onvoorziene omstandigheid voordoet:

“Indien u geen 5 minuten te vroeg kan zijn, bent u eigenlijk al te laat.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00