WhatsApp beschuldigd van “meervoudige schendingen van Europese consumentenrechten”

De nieuwe gebruiksvoorwaarden van WhatsApp kunnen niet door de beugel. De Europese consumentenorganisatie BEUC vermoedt dat zij opzettelijk onduidelijk zijn, zodat de gebruikers ze aanvaarden zonder ze te begrijpen. De Europese Commissie is op de hoogte gebracht.

Onrust aan de horizon voor een van de meest populaire mobiele berichtendiensten. De Europese consumentenorganisatie BEUC, waarin 46 consumentenorganisaties uit 32 Europese landen zijn verenigd, heeft aangekondigd dat ze een klacht tegen WhatsApp zal indienen bij de Europese Commissie.

WhatsApp oogst en Facebook verzamelt

WhatsApp heeft onlangs zijn privacybeleid gewijzigd. In die aanpassing zit onder meer één zeer controversiële maatregel: de gegevens van gebruikers zouden meer gedeeld worden met het moederbedrijf van WhatsApp, dat sinds een overname in 2014 niemand minder is dan Facebook. De app is zelfs zo ver gegaan dat gebruikers geen berichten meer kunnen versturen als ze niet akkoord gaan met de update.

De update, die gepland was voor februari, werd uitgesteld tot 15 mei in het licht van de verontwaardiging die zij veroorzaakte, maar die is intussen niet afgenomen. Duitsland heeft WhatsApp zelfs verboden de gegevens van zijn gebruikers door te geven aan Facebook. BEUC heeft de nieuwe gebruiksvoorwaarden van de app onder de loep genomen, en volgens de organisatie zijn ze niet duidelijk.

Opzettelijk vaag

Zelfs opzettelijk onduidelijk, volgens een verklaring van Monique Goyens, de directeur-generaal van BEUC: “WhatsApp bestookt gebruikers al maandenlang met herhaalde agressieve berichten om hen te dwingen haar nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid te aanvaarden, waardoor het voor consumenten onmogelijk is een duidelijk beeld te krijgen van de gevolgen van de wijzigingen voor de bescherming van hun privacy, met name wat betreft de overdracht van hun persoonsgegevens aan Facebook en andere derde partijen.”

Voor de consumentenorganisatie is WhatsApp opzettelijk vaag geweest over deze kwestie en consumenten zouden worden blootgesteld aan verregaande verwerking van hun gegevens zonder betekenisvolle toestemming. Het is nu aan de Europese Commissie en de nationale autoriteiten om een onderzoek in te stellen.

Lees ook:

Meer
businessam.be
Lees meer...
Markten