Werkt corona de populariteit van Bag-in-Boxwijnen in de hand?

Wanneer we uitsluitend afgaan op het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, luidt het antwoord zonder twijfel: ja! ‘Wine drinkers stuck at home during the pandemic found themselves turning to the Bag-in-Box‘ kopte onlangs een Brits magazine. 

De bron voor deze conclusie? Uit onderzoek bij 2.069 consumenten door de grote marktspeler inzake verpakkingen, Smurfit Kappa, in samenwerking met Wine Intelligence, bleek dat BIB’s in de afgelopen zes maanden 3,7 miljoen nieuwe consumenten in Frankrijk en het VK aantrokken. Resultaten die begin oktober werden vrijgegeven, dus volop ook het zomerseizoen en de opeenvolgende lockdowns weerspiegelen waarbij miljoenen wijndrinkers zich noodgedwongen thuis moesten entertainen. 

Volgens Smurfit Kappa zijn 12 miljoen consumenten in Frankrijk en 4 miljoen in het VK BIB-kopers, maar wordt het potentieel in de komende maanden nog aanzienlijk groter, in casu zeker nog eens 4,4 miljoen consumenten extra.

Bag-in-box wijnen

Vooral jongere kopers, want dat blijkt een ander frappant feit uit deze peiling: vier op de tien potentiële kopers van Bag-in-Boxwijn zijn jonger dan 35 jaar en wensen vooral kleinere doosformaten. Bij de ‘vaste’ BIB-fans, wijndrinkers die dus reeds deze verpakkingsvorm kopen, blijkt de 3 liter-doos echter absolute favoriet. 

Habitat voor BIB’s

Is er echter ook sprake van eenzelfde groeieffect in België? Betrouwbare cijfers ontbreken, dus deden we zelf een kleine peiling via mail en telefoon bij zowel kleinhandel als grootdistributie. En daaruit vloeiden toch enkele duidelijk trends.

Eerste conclusie: Bij detailhandelaars, zelfs zij die een beperkt assortiment BIB’s in de aanbieding hebben, blijft deze verpakkingsvorm marginaal qua verkoop. Consumenten kloppen (voorlopig?) exclusief bij de traditionele wijnhandel aan voor gebottelde flessen, niet of zelden voor wijndozen met tapkraantje.

Tweede conclusie: De Belgische BIB-markt blijft dus vooral een monopolie van de grootdistributie. De belangrijkste spelers registreerden de voorbij maanden dan ook een flinke groei.

Twee voorbeelden. Bij de Colruyt Group werd ons bevestigd dat de voorbije periode het verkoopvolume van BIB’s (in Colruyt-jargon: partyboxen) gemiddeld met 10 à 15% gestegen is. Een trend die zich aftekent in alle winkelformules van de groep. Colruyt commercialiseert trouwens ook al een zeer ruim gamma van 31 BIB-referenties. Bij Albert Heijn België, waar ondertussen 13 verschillende BIB’s in de rekken liggen, eenzelfde respons.

Grafiek Bag-in-Boxwijnverkoop Albert Heijn
Albert Heijn

Als we kijken naar de grafiek die de procentuele evolutie van deze Bag-in-Boxwijnen weergeeft, moeten we natuurlijk ook rekening houden met de grilligheid van dit pandemiejaar, maar zien we toch een ‘zomereffect’ (warm weer!). En meer populariteit voor de wijndoos.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20