Weggebruiker vraagt strengere aanpak verkeersgedrag tweewielers

De inbreuken van fietsers en elekrische scooters tegen de verkeerswetgeving, moeten harder worden aangepakt. Er wordt naar zwaardere sancties – zoals strafpunten op het rijbewijs en boetes – gevraagd. Dat blijkt uit een rapport van adviseur Venson Automotive Solutions, gebaseerd op een enquête bij een groep weggebruikers in het Verenigd Koninkrijk.

“Fietsers die een rood licht of een andere voorrangsregel negeren, brengen zichzelf en andere weggebruikers in gevaar”, opperen de ondervraagden. “Toch is er een bijzonder grote kans dat ze aan een vervolging ontsnappen.”

Rijbewijs en kentekenplaat

Grant Shapps, de voormalige Britse minister van Transport, had een herziening van de Britse verkeerswet voorgesteld om verkeersinbreuken van fietsers op te sporen en te vervolgen. Daarbij had hij onder meer voorgesteld dat alle rijwielen van een kentekenplaat zouden moeten worden voorzien, terwijl de gebruikers zouden worden verplicht een verzekering te nemen.

Uit het onderzoek van Venson Automotive Solutions blijkt dat het Britse publiek zich achter dergelijke maatregelen zou scharen. Volgens 62 procent van de ondervraagden zouden gebruikers van fietsen, e-bikes en e-scooters een verzekering moeten nemen.

Daarnaast was 49 procent van de respondenten van mening dat ook deze vervoermiddelen met een kentekenplaat zouden moeten voorzien, zodat de identificatie en de bestraffing van overtreders gemakkelijker zou worden gemaakt.

Verder bleek dat 94 procent van de respondenten de invoering van strafpunten en boetes zich een voorstander toonde van boetes voor fietsen, e-bikes en e-scooters die de snelheidslimiet overschrijden en zwaardere financiële straffen voor rijwielen die de rode verkeerslichten negeren.

Bovendien maakte 25 procent van de ondervraagden duidelijk voorstellen voor de invoering van een rijbewijs – met inbegrip van het afleggen van een theoretisch en praktisch rijexamen – te willen ondersteunen.

Geen overbodige maatregelen

Een grotere aandacht voor het gebruik van deze vervoermiddelen in het wegverkeer blijkt voor het publiek geen overbodige maatregel. “Vele particuliere automobilisten en bedrijven zijn immers op zoek naar duurzame vervoersopties”, stipt Alison Bell, directeur van Venson Automotive, aan.

“Volgens plannen van de Britse regering moet de helft van alle korte verplaatsingen in het land tegen eind dit decennium te voet of met de fiets worden afgelegd. Dit betekent echter dat de vloot rijwielen de volgende jaren een sterke uitbreiding zal kennen. Dit zal de verkeersdrukte en mogelijke problemen nog verder doen oplopen.”

Uit een Brits onderzoek van augustus vorig jaar bleek echter dat slechts 9,1 procent van de respondenten de twaalf maanden voordien gemiddeld minstens één keer per week – voor welk doel dan ook – van de fiets gebruik had gemaakt.

Dat betekende een terugval tegenover het jaar voordien, toen een score van 11,6 procent was opgetekend. Indien de ambities van de Britse autoriteiten worden ingevuld, zal de vloot rijwielen dan ook een sterke groei laten optekenen.

Bell wees er ook op dat de strengere wetgeving een aantal weggebruikers zou kunnen van de overstap naar deze duurzame vervoermiddelen over te stappen. De invoering van een rijbewijs en kentekenplaten zou immers sommige groepen kunnen laten afhaken.

Meer