Ook Duitsland wil een natie van fietsers worden

De overstap zou de uitstoot van koolstofdioxide met met 4 miljoen ton per jaar kunnen verminderen. – Gottfried Czepluch/Imago Images

Duitsland, de uitvinder van de Autobahn en de thuisbasis van een bijzonder krachtige autosector, wil het gebruik van de fiets stimuleren. Dat staat in een plan dat door de Duitse regering is voorgesteld. Tegen eind dit decennium moet die nieuwe nationale fietsstrategie zijn geïmplementeerd.

Bedoeling is volgens Andreas Scheuer, Duits minister van Transport, om de bevolking aan te sporen minder tijd te besteden aan het autorijden en vaker van de fiets gebruik te maken. Dat moet volgens Scheuer het leefmilieu en de verkeersveiligheid ten goede komen. Het nieuwe plan wil volgens Scheuer van Duitsland een fietsnatie maken.

Emissies

Het is de bedoeling om het gemiddelde fietsgebruik in Duitsland in de loop van een decennium met 50 procent te verhogen. Op dit ogenblik maakt een inwoner van Duitsland gemiddeld 120 fietsverplaatsingen per jaar. Over tien jaar moet dat tot 180 ritten zijn opgevoerd.

‘Hierdoor kunnen een groot aantal autoverplaatsingen door de fiets worden vervangen’, aldus woordvoerders van de Duitse regering. ‘Indien de plannen kunnen worden gerealiseerd, zou hierdoor jaarlijks de uitstoot met een volume tussen drie en vier miljoen ton koolstofdioxide kunnen worden verminderd.’

De bezorgdheid over klimaatverandering heeft de voorbije jaren in Duitsland sterk aan belang gewonnen. Dat blijkt ook uit talrijke politieke enquêtes. Die evolutie heeft Die Grünen, de Duitse milieupartij, een sterke winst bezorgd. Volgens de meest recente opiniepeiling zou de partij bij de nationale verkiezingen in september van dit jaar op de meeste stemmen kunnen rekenen.

Ongevallen

Om het fietsen aantrekkelijker te maken, wil de Duitse overheid het netwerk van fietsautostrades sterk uitbreiden. Het plan omvat bovendien ook de aanleg van afzonderlijke fietspaden en voldoende stallingsmogelijkheden. ‘Ook zal een antwoord worden geboden voor de behoeften van het toenemende aantal bakfietsgebruikers’, luidt het.

Tevens zou het plan de Duitse verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Bedoeling is om het aantal omgekomen fietsers op de Duitse wegen het volgende decennium met 40 procent te verminderen in vergelijkbaar met de tol die twee jaar geleden moest worden opgetekend. Dat jaar kwamen bij verkeersongevallen in Duitsland 445 fietsers om het leven.

De Duitse federale overheid wil de volgende twee jaar aan het fietsplan bijna 1,5 miljard euro besteden. In Duitsland zijn vorig jaar ongeveer vijf miljoen fietsen verkocht. Tegelijkertijd werden bijna drie miljoen auto’s verkocht.