We grijpen almaar vaker naar onze fiets om naar het werk te gaan

Een fietser in Brussel – Isopix

De fiets is aan een opmars bezig wanneer we kijken naar de manier waarop we naar het werk pendelen. Tijdens de eerste tien maanden van 2020 heeft de HR-dienstverlener SD Worx 4 procent meer fietsers met een fietsvergoeding geteld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Volgens SD Worx ligt het aantal mensen dat met de fiets naar het werk gaat nog veel hoger dan de cijfers doen vermoeden. ‘We laten uitsluitend ons licht schijnen over de fietsers die een specifieke fietsvergoeding van hun werkgever krijgen. Werkgevers zijn hiertoe niet algemeen verplicht’, klinkt het in een persbericht.

Dip tijdens lockdowns

De HR-dienstverlener merkt op dat de populariteit van de fiets tijdens de coronacrisis een stevige boost heeft gekregen. Enkel tijdens de lockdownperiodes bleef de fiets op stal. In april nam het aantal fietsende werknemers bijvoorbeeld af met 12 procent in vergelijking met dezelfde maand in april.

Vanaf juni begint de trendlijn weer te stijgen en is er een consistente groei geweest. De cijfers liggen elke maand hoger dan in 2019. Ook hier speelt mogelijk het Covid 19-effect.

‘Tijdens de eerste golf moesten we ons beperken tot essentiële verplaatsingen. Dat heeft ons doen nadenken over het nut van onze verplaatsingen, maar heeft ons ook geleerd om ons duurzamer te verplaatsen. Er werd massaal gewandeld en gefietst. Het is niet uitgesloten dat deze goede gewoonten nu ook een meer permanent karakter krijgen en we deze ook toepassen in ons woon-werkverkeer. Waar men de keuze heeft tussen openbaar vervoer en fiets, zal men ook sneller voor de fiets kiezen. Het risico op besmetting is immers aanzienlijk lager’, verduidelijkt Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx.

Volgens Michiels heeft er zich tijdens de maanden oktober en november opnieuw een daling van het aantal fietsvergoedingen ingezet. ‘Een logisch gevolg omdat thuiswerk één van de regeringsmaatregelen is om de verspreiding van het virus in te dijken. Deze daling gaat tevens gepaard met de klassieke daling van het aantal fietsende werknemers tijdens de wintermaanden’, aldus de mobiliteitsexpert.