Frankrijk ziet elektrische fiets als alternatief voor vervuilende auto

In Frankrijk krijgen de eigenaars van een wagen met een verbrandingsmotor voor de inlevering van hun voertuig mogelijk een premie van 2.500 euro voor de aankoop van een elektrische fiets. Dat staat in een amendement op de nieuwe klimaatwet die in het Franse parlement momenteel wordt besproken. Indien het amendement definitief wordt goedgekeurd, wordt Frankrijk het eerste land in de wereld dat een dergelijke ruil aanbiedt.

Daarmee zouden de Franse autoriteiten volgens waarnemers niet enkel duidelijk maken dat vervuilende wagens snel uit het verkeer moeten worden gehaald, maar ook dat aandacht moet worden besteed aan alternatieve transportopties.

Emissievrije transportoptie

De Franse klimaatwet wil de uitstoot van broeikasgassen in het land tegen het eind van dit decennium – tegenover het niveau van dertig jaar geleden – met 40 procent verminderen. ‘Voor de eerste keer wordt daarbij erkend dat de oplossing niet bestaat uit maatregelen die de auto’s milieuvriendelijker maken, maar wel dat in eerste instantie de omvang van de vloot wordt verkleind’, werpt Olivier Schneider, voorzitter van de Franse Fédération des Usagers de la Bicyclette (FUB), op. 

De organisatie had eerder verschillende voorstellen ingediend om de fiets in de Franse klimaatwet een grotere ruimte te bieden. ‘Al die voorstellen werden echter afgewezen’, zegt Schneider. ‘Aangevoerd werd dat de voorgestelde suggesties zelfs niet eens een indirect verband hadden met het ontwerp van de nieuwe klimaatwet.

‘Dat is een zorgwekkende conclusie, want de fiets is een van de transportopties die echt emissievrij zijn. Deze systematische weigering van het debat over de actieve mobiliteit in de klimaatwet is onbegrijpelijk.’ Over de problematiek was vorige maand in de krant Libération een open brief, ondertekend door politici uit alle partijen, verschenen. Vervolgens was het amendement alsnog aan de lijst met mogelijke maatregelen toegevoegd.

Openbaar vervoer

Union Sport & Cycle, de Franse federatie van de producenten en verkopers van fietsen, wijst erop dat de uitbraak van coronapandemie miljoenen mensen heeft aangezet om hun levensstijl te veranderen. ‘De verkoop van fietsen kende het voorbije jaar een stijging met 25 procent’, aldus de federatie. ‘De omzet van de sector liep op tot meer dan 3 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de verkoop van elektrische fietsen, waarvoor gemiddeld 2.079 euro moet worden betaald.’

Er werden vorig jaar in Frankrijk volgens de cijfers van Union Sport & Cycle meer dan 500.000 nieuwe elektrische fietsen verkocht. Dat vertegenwoordigde een stijging met 29 procent tegenover het jaar voordien. De verkoop van traditionele fietsen bleef status-quo op 2,6 miljoen exemplaren.

‘Daarnaast hebben duizenden andere Fransen hun oude fietsen weer van stal gehaald’, aldus de federatie. ‘De fiets is voor velen een alternatief geworden voor verplaatsingen met het openbaar vervoer. Dat heeft de Franse overheid aangezet om in dorpen en steden over het hele land nieuwe fietspaden aan te leggen. Tevens werd een succesvol programma voor fietsherstellingen opgezet.’

(tb)

Meer