Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 02 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer

Logo Business AM
Mobility

02/06/2020 | Pieterjan Neirynck | 3 min leestijd

Moederziel op de trein? Het kan nog een tijdje aanslepen. - Isopix

Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk te nemen. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws op basis van onderzoek dat de Vrije Universiteit Brussel deed naar ons verplaatsingsgedrag.

Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat het pendelgedrag in lockdowntijd met 75 procent kelderde, met dank aan het massale thuiswerken. Opvallender is dan weer dan 40 procent van de ondervraagden aangeeft om in post-coronatijden niet meer te pendelen. Van wie wél nog zal pendelen, zegt opnieuw 40 procent dat het minder vaak zal gebeuren. Nog enkele bijkomende cijfers:

  • 12 procent van de ondervraagden neemt de trein niet meer.
  • 39 procent van de ondervraagden neemt de metro niet meer.
  • 13 procent van de ondervraagden fietst naar het werk.
  • 13 procent van de ondervraagden wandelt (gedeeltelijk) naar het werk.
  • 100 procent van de ondervraagden rijdt met de auto naar het werk, als ze dat voordien ook al deden.

Deze laatste bevinding is geen verrassing, vanuit de idee ‘mijn wagen, mijn vrijheid’. De onderzoekers zijn wél aangenaam verrast door de herontdekking van de fiets, klinkt het. ‘Vooral de elektrische fiets winst sterk aan populariteit. Wie meer dan 20 kilometer van het werk woont, zal het openbaar vaker vervangen door de auto of de motor’, zegt Alice De Séjournet.

Bezettingsgraad

Zo is het duidelijk dat het openbaar vervoer de grote verliezer van de coronacrisis wordt. Ook in het buitenland noteren vervoersmaatschappijen grote dalingen in de reizigerscijfers, omdat veel gebruikers bang zijn voor besmettingen. ‘Het valt op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen’, zegt professor Lieselot Vanhaverbeke, die het onderzoek coördineerde.

Maar voor de vervoersmaatschappij is het niet evident om zo’n informatie aan te bieden. ‘Dagelijks rijden een paar duizend voertuigen uit. De bezettingsgraad van een bus fluctueert vooral in de stedelijke kernen soms heel snel en zeer sterk’, beargumenteert woordvoerster Ine Pieters van De Lijn, die tussen de 20 en 25 procent van haar normale klanten vervoert. Ook bij de NMBS zijn er veel minder reizigers, ondanks een maximale samenstelling van de rijtuigen.

Lees ook:

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks