De Apple Watch: een klein gadget, maar wel een dat er mee voor zorgt dat technologiebedrijf Apple meer dan 100 miljard dollar omzet per kwartaal binnenhaalt. Het is naast de iPhone meteen ook de tweede blockbuster van het Amerikaanse technologiebedrijf aan het worden. Het evolueerde doorheen de jaren van een luxeartikel naar een functioneel apparaat dat een steeds belangrijkere rol opeist op vlak van gezondheid en sport.
Inhoud
- Niet de eerste smartwatch
- Onderzoek naar Apple Watch
- Zo persoonlijk mogelijk
- De verschillende Apple Watch-generaties
- Impact op de klassieke horloge-industrie
- Gezondheid prioriteit
‘Steve Jobs werd geboren in 1955, een tijdperk van telefoons met een draaischijf en computers zo groot als kamers. Hij stierf op 5 oktober 2011, nadat hij computers in een telefoon had weten plaatsen en die telefoon in de broekzak van 120 miljoen mensen.’ Weinigen omschreven de verwezenlijkingen van Apple-stichter Steven Paul Jobs (1955-2011) beter dan journalist Jim Alley dat met deze openingszin deed in het extra nummer dat Bloomberg Business News kort na Jobs’ overlijden aan hem wijdde.
Niet de eerste smartwatch
Weinigen ook die dachten dat zijn opvolger Tim Cook dat kunstje nog eens zou overdoen. Deze minzame, in Alabama geboren, opvolger van Jobs is er sinds 2014 in geslaagd een computer/telefoon rond de pols van tenminste 100 miljoen mensen te plaatsen. Hij ontwikkelde een digitaal horloge waar je berichten mee zou kunnen sturen en mee zou kunnen bellen.
Apple was niet de eerste die met een smartwatch op de markt zou komen. De allereerste ‘horlogetelefoon’ was de SPH-WP10 die Samsung in 1999 uitbracht. De batterij ging 90 minuten mee, wat best lang was voor die tijd. Maar de eerste échte smartwatch kwam pas vijf jaar later uit, in 2004. Het was Microsoft die toen zijn SPOT, Smart Personal Object Technology, introduceerde. De horloge gaf informatie over het weer, het nieuws of aandelen.
Onderzoek naar Apple Watch
Na het overlijden van Jobs start Apple in alle geheim in 2012 met een onderzoek naar wat het zijn ‘volgende stap in de miniaturisering’ noemt. Dat is de verkleining van zijn technologische apparaten, terwijl het wel de functionaliteit behoudt. Een klein jaar later kwam de Amerikaanse krant The New York Times naar buiten met een verhaal dat Apple zou werken aan een gebogen glazen armbandje. Het was de voorbode van wat de Apple Watch zou worden.
Apple werkte op dat ogenblik al aan de Watch, onder leiding van Jony Ive, toen nog Chief Design Officer van het bedrijf. Hij is de ontwerper van onder meer de iMac, iPod, iPhone en iPad en nu dus ook de Apple Watch. In een interview met Hodinkee, een digitaal tijdschrift over horloges, verklaarde Ive dat hij met Steve Jobs zelf nooit over een horloge sprak. ‘Ik kan me niet herinneren dat ik hem er ooit een heb zien dragen’, voegde Ive daaraan toe.
Lees ook: Legendarisch Apple-designer Jony Ive gaat aan de slag voor Airbnb
Waarom wil iemand een Apple Watch?
Naast de klassieke vragen ‘hoe’ en ‘wat’, moesten de ontwerpers zich nu ook de vraag ‘waarom’ stellen. Waarom zou iemand een Apple Watch willen? Ironisch genoeg bleek het antwoord op die vraag alles wat Apple had helpen creëren te weerleggen. Het doel van het horloge was namelijk verbondenheid zonder constante betrokkenheid. Om het simpel uit te leggen: terwijl iPhones altijd onze aandacht opeisen met hun meldingen, zou de Apple Watch de gebruiker de mogelijkheid geven om verbonden te zijn, zonder het gevoel te hebben aan het apparaat gekluisterd te zijn.
Tijdens het onderzoek naar de mogelijkheden van het nieuwe toestel, zocht het team van Ive maandenlang naar de juiste grootte. Ze vroegen zich af of het apparaat niet te gelimiteerd zou zijn als het te klein was. Daarnaast hebben Jony Ive en zijn team zich naar eigen zeggen verdiept in de geschiedenis van de horlogerie en de kunst van de tijdmeting. Hoewel de Apple Watch een ontegenzeggelijk complex en geavanceerd stukje moderne technologie is, heeft Ive het niettemin ontworpen met veel eerbied voor de wetenschap van de traditionele tijdmeting.
Zo persoonlijk mogelijk
Tijdens het ontwerpproces vertelde Ive aan BusinessWeek dat Apple een aantal horlogehistorici had uitgenodigd, zoals Dominique Fléchon, een expert op het gebied van antieke uurwerken en voormalig historicus bij het Zwitserse concern Richemont. Ook de Australische ontwerper Marc Newson, een vriend van Jony Ive, werkte mee aan het project. Het ‘sportbandje’ van de Apple Watch is rechtstreeks geïnspireerd op de Hemipode, een horloge dat Newson vijftien jaar eerder ontwierp.
Jeff Williams, operationeel directeur bij Apple, stelt dat het project in de loop van de tijd geëvolueerd is. ‘We hebben verschillende pistes verkend. We wisten dat het horloge het meest persoonlijke voorwerp zou zijn dat Apple ooit zou maken. Het feit dat het altijd gedragen zou worden, bracht ons ertoe om het mogelijk te maken om het polsbandje te veranderen. We wilden onze klanten de kans geven om het te personaliseren’, aldus Williams.
Een flop of succes?
Op 9 september 2014 was het zover. CEO Tim Cook presenteerde de Apple Watch voor de hele wereld. Met het horloge officieel om de polsen van het publiek brak het moment van de waarheid aan. Zetten Cook, Ive en de rest van het team de erfenis van Jobs voort, of zou het apparaat de eerste grote flop van het bedrijf worden sinds de jaren ’90?
Het is bijna een voldongen feit dat hoeveel tijd, geld en talent men ook in een nieuw product steekt, de eerste generatie van een product altijd gebreken zal hebben. Dat wil niet zeggen dat de eerste Apple Watch een mislukking was, maar er bleven wel essentiële vragen over de noodzaak van het horloge. Pas vier jaar na de lancering van het eerste horloge, lijkt die vraag te zijn beantwoord. Het is momenteel namelijk de meest verkochte wearable ter wereld.
Naast zijn functionaliteit bleek het horloge vooral aan te slagen als een modieus artikel. Er was zelfs een luxevariant in massief goud. De prijs daarvan kon wel oplopen tot 18.000 euro. Apple zette die lijn na een jaar stop. Vandaag kan u nog steeds een luxevariant kopen die Apple in samenwerking met het Franse modehuis Hermès produceert.
De verschillende Apple Watch-generaties
Apple Watch
De eerste Apple Watch was ontworpen om te synchroniseren met iOS, het besturingssysteem van Apple. De functies die Apple op het horloge zette waren vooral bestaande Apple-apps, zoals Siri, Apple Pay en FaceTime. Apple ontwierp daarentegen ook een aantal nieuwe functies speciaal voor het horloge. Zo was er plots onder meer een e-maillezer (Read Mail), een gps-gestuurd reismaatje (Transit) en een fitnesstracker. Dat laatste is waarschijnlijk de belangrijkste reden geweest voor de groeiende populariteit.
Het grootste probleem was dat die fitnesstracking de batterij enorm belastte. Een ander probleem was dat de meeste functies bijna volledig afhankelijk waren van een verbinding met een iPhone. Het onderstreepte de vraag over de noodzaak van het product. Was het dan misschien toch een overbodig stukje technologie?
Apple Watch 2
De tweede generatie Apple Watches bleek grotendeels dezelfde te zijn als de eerste, maar toch met een aantal verbeteringen. De belangrijkste update was misschien wel dat Apple het horloge uitrustte met een gps. Die kon onafhankelijk van een iPhone functioneren. Ook was de Apple Watch waterbestendig tot een diepte van 50 meter, zodat men het gadget ook tijdens het zwemmen kon dragen. Toch had het apparaat nog steeds een relatief korte levensduur. Na maximum 18 uur had het nood aan een oplaadbeurt.
Lees ook: Apple Pay binnenkort beschikbaar voor klanten van Belfius
Apple Watch 3
De Apple Watch 3 kreeg onder andere een snellere processor, bijgewerkte bluetoothconnectiviteit, meer RAM-geheugen en een Siri die kan spreken zoals op een iPhone. Ook voegde Apple een hoogtemeter toe om beter te kunnen voorzien in navigatie. Tot slot kon iedereen nu ook telefoongesprekken voeren zonder een directe verbinding met een iPhone. Daarvoor moest u enkel voorzien in hetzelfde telefoonabonnement als dat van uw smartphone.
De keerzijde van deze derde generatie was dat de batterij nog steeds dagelijks moest opgeladen worden. Toch begon de smartwatch duidelijk belangrijker te worden, zelfs voor gebruikers zonder iPhone.
Lees ook: Werkt Apple in geheim Taiwanees lab aan baanbrekende technologie voor schermen?
De meest opmerkelijke uitbreiding staat echter nog niet vermeld op de tijdlijn: de hartslagmeter.
Apple Watch 4
In 2018 implementeerde Apple een elektrocardiogram (ECG) in de Apple Watch 4. De horloge was plots in staat om atriumfibrillatie op te sporen. Dat is een hartritmestoornis waarbij de boezems onregelmatig samentrekken. Die technologie is goedgekeurd door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). Dat is ongekend voor een technologieproduct gebruikt door consumenten.
Aangezien atriumfibrillatie verantwoordelijk is voor bijna een kwart van de beroertes, is vroegtijdige opsporing bijzonder nuttig. In sommige gevallen kan het zelfs effectief levens redden. Volgens Sumbul Desai, vicepresident van ‘Health’ bij Apple, hebben getuigenissen van klanten wiens leven gered was door de horloge de doorslag gegeven om het medisch aspect verder te ontwikkelen. Aanvankelijk gebruikte men de hartslagmeter namelijk vooral om verbrande calorieën te berekenen.
Watch is een plus voor de medische wereld…
Volgens professor Antoine Leenhardt, cardioloog aan het Bichat-Claude-Bernard ziekenhuis in Parijs, is de ECG van het horloge minder volledig dan een ECG die in een ziekenhuis wordt verkregen. Er is nu maar één meetpunt, de pols, terwijl er normaal twaalf meetpunten zijn. Toch is Leenhardt positief: ‘De ECG in de Apple Watch is ruim voldoende om een afwijking of onregelmatigheid op te sporen. Het belangrijkste voordeel van het horloge is namelijk dat de patiënt het permanent draagt.’
… maar Apple gaat medische wereld niet veranderen
Eric Carreel is oprichter en CEO van Withings, een Frans technologiebedrijf en specialist in connected objects inzake gezondheid. Het bedrijf produceert net zoals Apple ook horloges met een elektrocardiogram. Volgens Carreel is deze aanpak de volgende stap in de geneeskunde. Al nuanceert hij dat wel: ‘Het is niet de bedoeling dat bedrijven zoals Apple of Withings de medische wereld gaan veranderen. We hopen wel dat we de geneeskunde kunnen assisteren en bijstaan.’
Lees ook: Apple Watch redt een mensenleven
Er zijn ook nog andere grootschalige studies opgestart in samenwerking met medische instellingen. Een daarvan, aangekondigd in het najaar van 2020, zal de nieuwste generatie Apple Watches gebruiken om te zien of gegevens over iemands hartslag en bloedzuurstof kunnen helpen om acute infecties op te sporen. Denk dan bijvoorbeeld maar aan Covid-19.
Apple Watch 5
De vijfde generatie Apple Watches verschilt nauwelijks van de vierde. Op één belangrijk punt na: de Apple Watch 5 heeft een always-on display, iets wat absoluut baanbrekend is omdat het horloge nu werkt als een traditioneel horloge. De wijzerplaat is namelijk altijd zichtbaar. Het lijkt een kleine verandering, maar het verbetert de manier waarop consumenten de Apple Watch gebruiken radicaal. Het voelt voor het eerst aan als een echt horloge.
Apple Watch 6
De huidige Apple Watch, de zesde generatie, is de eerste en enige Apple Watch die het zuurstofgehalte in het bloed controleert doorheen de dag, maar ook als u slaapt. In tegenstelling tot de ECG feature is deze niet goedgekeurd door de FDA. Ze is dan ook niet bedoeld om te dienst te doen als medisch apparaat, wel een extra bron van informatie om de gezondheid in de gaten te houden.
Het horloge gaat meer dan een dag mee, maar door de display die altijd brandt kan de batterij wel sneller leeg geraken. U kan die functie altijd uitzetten, maar dan verdwijnt er wel een van de belangrijkste aspecten van het horloge.
Impact op de klassieke horloge-industrie
De naam ‘Cheltenham’ zegt u waarschijnlijk weinig. Althans veel minder dan de naam Apple. Toch was Cheltenham ooit het epicentrum van de Engelse horloge-industrie. Nu is het zo goed als vergeten. De concurrentie die Apple met zich meebrengt is ook niet min voor andere horlogefabrikanten.
Volgens onderzoeksbureau IDC verkocht Apple in de eerste drie jaar na de lancering van de Apple Watch meer dan 44,6 miljoen exemplaren. Vandaag zouden dat er om en bij de 100 miljoen zijn. De Amerikaanse gigant dwingt de Zwitserse horloge-industrie daarmee na te denken over de toekomst.
Zwitserse export ondervindt nadeel
Apple verkoopt namelijk een derde meer horloges dan heel de Zwitserse industrie samen. Zij verkochten 21 miljoen horloges, tegenover 31 miljoen bij Apple in 2019. Een jaar na de lancering van de Apple Watch daalde de waarde van de export bij Zwitserse horlogemakers tot wel 8 procent. In 2019 daalde dat al verder tot -13 procent.
In 2015 wou IWC, een Zwitserse horlogefabrikant, proberen mee gaan met de rage. Zij introduceerden de Connected en deden dat samen met TAG Heuer, eveneens een Zwitsers horlogebedrijf. Het horloge moest net zoals de Apple Watch gekoppeld worden aan een telefoon, kon e-mails versturen en gezondheidapps connecteren. Die verbinding werkte ook uitermate goed.
Het had een succes kunnen zijn, mocht de prijs niet drie keer duurder zijn dan die van de Apple Watch. In 2018 besliste IWC dan ook zich terug te trekken uit de productie. Toch maakt TAG de Heuer Connected nog steeds.
Gezondheid prioriteit
We kunnen stellen dat Apple met zijn Apple Watch blijft investeren in gezondheid. Het versterkt daarmee een signaal dat het bedrijf om de gezondheid van zijn klanten geeft. Jef Williams’ beroemde uitspraak, ‘het is de intelligente bewaker van uw gezondheid’, is niet zomaar uit de lucht gegrepen. (jvdh)