We betalen opnieuw minder voor benzine en diesel: gaan de prijzen nog verder zakken? Of is het een tijdelijk effect?

De benzine- en dieselprijs zijn de afgelopen week opnieuw gedaald na vorige maand een nieuwe recordhoogte te hebben bereikt. Maar zijn de prijsdalingen slechts tijdelijk? Of gaan de prijzen binnenkort opnieuw stijgen?

Waarom is dit belangrijk?

Het oliekartel OPEC+ heeft een enorme invloed op de olieprijs. De olieproducerende landen kunnen die prijs sturen door hun productie te verhogen of te verlagen. Volgens de gemaakte afspraken worden er momenteel 400.000 extra vaten olie per dag geproduceerd. De Verenigde Staten (VS) zijn al langer vragende partij om de productie te verhogen om zo de prijs te doen dalen. Die kregen daarbij vorige week onverwacht "de steun" van de Omikron-variant. Door die variant zijn de olieprijzen fors gedaald.

De maximumprijs voor diesel is afgelopen dinsdag gedaald met 7,2 eurocent tot 1,6820 euro per liter. De maximumprijs voor een liter benzine bedraagt momenteel 1,65 euro. Daarmee lijken de benzine- en dieselprijzen almaar meer afstand te nemen van de recordprijzen een aantal weken geleden. De benzine (95)- en dieselprijs flirtten toen met de kaap van 1,8 euro per liter.

Waarom dalen de prijzen?

De lagere prijzen aan de pomp zijn een rechtstreeks gevolg van de dalende olieprijzen. Die recente prijsdalingen hebben meerdere verklaringen. Allereerst was er de beslissing van de Verenigde Staten (VS) om samen met een aantal andere partners, waaronder Japan, China en het Verenigd Koninkrijk, olievaten uit de strategische reserves vrij te geven om zo de prijs te drukken. Volgens dat plan zullen de VS 50 miljoen vaten uit de “Strategic Petroleum Reserve” vrijgeven.

De olieconsumerende landen hebben die beslissing genomen nadat OPEC+ bleef weigeren om de productie te verhogen. Tot nu toe worden er dagelijks 400.000 extra vaten olie geproduceerd. Maar dat is niet voldoende volgens de Verenigde Staten. De olieproducerende landen weigeren dan weer de productie te verhogen omdat “ze op hun hoede willen blijven voor mogelijke veranderingen aan de vraagzijde”.

Voorts is er een nieuw element bijgekomen dat de olieprijs drukt: de Omikron-variant van het coronavirus. Verschillende landen hebben al hun coronamaatregelen aangescherpt met oog op de nieuwe variant. Daarenboven hebben sommige landen, waaronder België en het Verenigd Koninkrijk, reisbeperkingen ingevoerd.

Wat brengt de toekomst?

De landen van OPEC+ hebben donderdag beslist om vast te houden aan het huidige productiebeleid. Dat betekent dat ze de productie ook volgend jaar verhogen met 400.000 extra vaten per dag, meldt het persagentschap Reuters. Experts van OPEC+ zeiden in een rapport dat de nieuwsdienst woensdag kon inkijken, dat de impact van Omikron-variant nog niet duidelijk was.

De beslissing van OPEC+ heeft de olieprijzen hoe dan ook verder de diepte ingejaagd. De prijzen zaten sinds vorige week al in een dalende lijn, maar kort na de bekendmaking over het toekomstige productiebeleid zijn de prijzen nog verder gezakt. In vergelijking met een week eerder is de prijs van een vat Brent-olie gezakt met 17,3 procent tot 68,2 dollar. Een vat WTI-olie gaat momenteel over de toonbank voor 64,8 dollar. Dat is 17,4 procent minder dan een week geleden.

Indien de prijzen deze tendens aanhouden, zullen we binnenkort de prijzen aan de pomp ook verder zien dalen.

(evb)

Meer