Wat moet ik doen na een auto-ongeval?

 

Ondanks dat het in ons land wettelijk verplicht is gesteld om, vaak na aardig wat rijlessen, een geldig rijbewijs op zak te hebben voordat als bestuurder van een auto de weg op gaat. Toch kan het gebeuren dat je betrokken raakt bij een verkeersongeval (een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje). Zelfs een bestuurder die al jaren een geldig rijbewijs heeft met een prima rijgeschiedenis en geen enkel schadegeval, verkeersboete of zelfs maar een waarschuwing, kan dit overkomen. In vrijwel alle gevallen zal een auto-ongeluk je dan volledig overrompelen. Op het moment dat je op wordt geschrikt door het geluid van een ander voertuig dat in botsing komt met jouw auto kan de schrik om je hart slaan en kun je misschien zelfs even niet meer helder denken.

Wat moet je doen na een auto-ongeval?

Na de eerste schrik zul je vervolgens willen weten of alle inzittenden ongedeerd zijn gebleven. Wanneer je voor de eerste keer een verkeerongeval meemaakt, kun je in een soort shocktoestand verkeren en pas achteraf goed beseffen wat er eigenlijk gebeurde. Vreemd is dat overigens niet: je krijgt namelijk niet alleen de klap van het ongeval te verwerken maar bijvoorbeeld ook het wegslepen van je auto naar een nabijgelegen parkeerplaats en alles wat er verder nog moet worden geregeld.

Je hebt namelijk niet alleen te kampen met je eigen zorgen en angst, maar je moet ook nog regelen dat je auto wordt weggesleept en eventueel weer wordt hersteld. Direct na het auto-ongeval kun je echter een verontrustend gevoel hebben omdat je je op onbekend terrein moet gaan begeven en meestal niet goed weet wat je moet doen. Het is dus goed om van te voren te weten hoe je om moet gaan met de situatie van een auto-ongeluk, het regelen van de schade bij je autoverzekering en het contact onderhouden met de overige betrokkenen.

Zie ook: pechverhelping voor je wagen

Elke situatie is anders

Elk auto-ongeluk is anders en ook elke situatie zal uniek zijn. Desondanks zijn er een aantal belangrijke dingen die je goed moet onthouden voor het geval je bij een auto-ongeluk betrokken raakt. Door van te voren even de tijd te nemen om na te denken over hoe je moet handelen als het je overkomt, kun je jezelf een heleboel verdriet besparen als deze boze droom onverhoopt werkelijkheid wordt.

Veiligheid voor alles

Wanneer je betrokken bent geraakt bij een auto-ongeluk dien je op de eerste plaats ervoor te zorgen voor de veiligheid van jezelf, en die van de overige inzittenden van je auto. Als een malle uit de auto springen (zonder eerst op de rest van het verkeer te letten is dan ook niet verstandig). Tevens dien je na te gaan of er geen gewonden zijn gevallen. Wanneer dit het geval is dan zul je in moeten schatten of het noodzakelijk is dat er een ambulance ter plaatse komt (en soms zelfs de brandweer om iemand uit een benarde situatie te kunnen bevrijden).

Op het moment dat er echter niemand gewond is geraakt, dan moet je de auto verlaten en op een veilige plek gaan staan, bijvoorbeeld achter de vangrail. Voordat je uit de auto stap zet je uiteraard eerst de veiligheidsverlichting van het voertuig aan zodat je de overige verkeersdeelnemers duidelijk kunt maken dat er iets aan de hand is en dat ze extra oplettend moeten zijn tijdens het passeren. Op de veilige plaats wacht je op de komst van de hulpdiensten en volgt verder hun instructies strikt op. Je voertuig ga je pas verplaatsen, als dat tenminste mogelijk is, nadat er foto’s van de situatie en de schades zijn gemaakt of wanneer een medewerker van de politie je dat vraagt.

Weet precies wat je zegt

Wanneer je betrokken raakt bij een auto-ongeval dan kan de tegenpartij behoorlijk intimiderend uit de hoek komen (zelfs als duidelijk is dat hij, of zij, zelf fout was). Wellicht dat je hierdoor overrompeld wordt en allerlei verontschuldigingen gaat maken, hoewel je weet dat het niet je niet de veroorzaker van het ongeval was. Eigenlijk kun je in een dergelijke situatie beter je mond dicht houden en de ander uit laten razen. Toch zullen sommige mensen altijd blijven proberen je toe te laten geven dat jij de fout hebt gemaakt waardoor het auto-ongeval kon gebeuren. Vaak gebeurt dit zelfs nog voordat je hebt kunnen onderzoeken wat er was gebeurde.

Indien je in een dergelijke situatie terecht bent gekomen, doe je er dan ook goed aan om meteen de hulpdiensten te bellen en daar het ongeval te melden. De politie kan dan snel ter plaatse komen en uitzoeken wat er exact aan de hand is. Verder kan een politieagent bepalen welke verkeersdeelnemer schuld had aan het auto-ongeval. Maar ook tijdens het onderzoek van de politie moet je goed weten wat je zegt, zelfs als dat tegen één van de andere betrokkenen is. Soms zal iemand namelijk proberen om je te intimideren in het bijzijn van de politie om je op die manier alsnog, weliswaar onterecht, schuld te laten bekennen.

In een gesprekje met een alleen een politieagent kun je eventueel jou kant van het verhaal doen. Verder hoef je alleen maar de benodigde verzekeringsgegevens uit te wisselen met de andere betrokkenen van het auto-ongeval. Je mag absoluut nooit de schuld op je nemen als je niet zeker weet of je ook echt de veroorzaker van het auto-ongeval bent geweest. De verzekeringsmaatschappijen van alle betrokken partijen zullen vervolgens de zaak in behandeling nemen en alles verder onderzoeken. Je bent dus helemaal niet verplicht om de vragen van de andere betrokkenen te beantwoorden of suggesties te bevestigen zodat de schuld direct in jouw schoenen geschoven kan worden.

Op de plaats van een auto-ongeval is het niet verstandig om direct de schuld te aanvaarden. Verder is het zaak dat je goed op je woorden let tijdens een gesprek met één van de andere betrokkenen. Zelfs niet als de ander tegen je blijft schreeuwen of boos reageert. Bovendien zal dit soort gedrag (ook voor de meeste politieagenten) al snel duidelijk maken dat de andere betrokkene niet zeker is van diens eigen onschuld en op die manier onder zijn verantwoordelijkheden probeert uit te komen.

Behandel de wetshandhavers als een bondgenoot

Na betrokken te zijn geraakt bij een auto-ongeval kan het een enorme opluchting zijn als er politie ten tonele verschijnt. Niet alleen kunnen agenten dan de situatie vastleggen, maar ook kunnen zij aantonen wie er werkelijk de veroorzaker van het ongeval was. Op die manier kan de politie dus een flinke last van je schouders tillen. Zeker als je, op welke manier dan ook, door de nadere betrokkene onder druk wordt gezet om de schuld van het auto-ongeval te aanvaarden. Je kunt een wetshandhaver dan ook beter zien als een bondgenoot, deze persoon zal je namelijk in bescherming nemen en de schuld vanuit een neutraal perspectief kunnen bepalen.

Soms kun je echter zo geschokt zijn door alles wat er kort ervoor is gebeurd, dat het moeilijk zal zijn om uit te leggen wat er precies gebeurd is. Wanneer je echter je best hiervoor doet, kun je doorgaans samen met een agent vaststellen wat er allemaal aan de hand is en wat de uiteindelijke schade is aan de betrokken personen en/of voertuigen. In bepaalde gevallen kan je onschuld al snel worden bewezen, bijvoorbeeld aan de hand van duidelijk zichtbare sporen. In dat geval kan het zijn dat de andere bestuurder niet blij zal zijn bij het horen van de bevindingen van de politie. Wanneer de andere betrokkene zelfs boos of agressief reageert tegenover een politieagent, dan zal dat diens positie alleen maar verzwakken. Voor jou is dat echter niet van belang omdat je onschuld inmiddels is vastgesteld. Door na een auto-ongeval rustig te blijven en respectvol met handhavers van de wet om te gaan, zul je immers altijd voorkomen dat dit eveneens wordt vermeld in het verslag voor de verzekeringsmaatschappijen.

Tijdens een gesprek met een politieagent op de plaats waar het auto-ongeval plaats heeft gevonden, is het goed om de volgende zaken te onthouden als je een verklaring aflegt:

  • vertel de politieagent de richting waarin je hebt gereden,
  • noem alle handelingen die je hebt verricht voordat het ongeval plaatsvond, zoals het aanzetten van een richtingaanwijzer, het gebruik van je claxon en het gebruik van je remmen,
  • maak melding van alle verwondingen die jij en/of de inzittenden van je auto hebben opgelopen als gevolg van het ongeval (zelfs als je denkt dat dit iets onbenulligs is, want later kan dit soms namelijk toch ernstige gevolgen hebben),
  • vermeld alleen de dingen die betrekking hebben op jezelf en je eigen rijgedrag kort voor en direct na het ongeval. Hierbij dien je te voorkomen dat je veronderstellingen doet over de acties van de andere bestuurder. Je moet dus niet zeggen dat je denkt dat de andere betrokkene vergat om richting aan te geven, maar wel linksaf wilde slaan. Door dit soort verklaringen af te geven, kun je immers volkomen onjuist zijn. Voor politieagenten zal het dan een stuk lastiger worden om je schuld aan het ongeval direct uit te sluiten,
  • door eerlijk en rustig te blijven bij het afleggen van een verklaring, zullen de mensen die de wet handhaven je bondgenoot zijn in een dergelijke situatie. Als een neutrale derde partij kan een politieagent dan helpen bij het ontwarren van een bepaalde situatie en je veilig door het proces heel leiden. Door je correct en respectvol te gedragen naar de medewerkers van de politie zullen zij eveneens beleefd, behulpzaam en vriendelijk zijn. Dit is exact wat je goed kunt gebruiken als je net een auto-ongeval achter de rug hebt en de spanningen waarschijnlijk door je lichaam gieren.

Maak foto’s en noteer details

Tijdens het onderzoek van de politie waarbij de betrokken voertuigen worden bekeken, dien je zelf ook foto’s te maken (bijvoorbeeld met je smartphone) en belangrijke detail te onthouden (maar bij voorkeur te noteren). Je weet namelijk nooit zeker of de andere betrokkene wel volkomen eerlijk zal zijn bij het afleggen van een verklaring. Om eventuele beschuldigingen of valse verklaringen te kunnen weerleggen is het zaak om alles duidelijk en uitgebreid vast te leggen. Je moet in dit geval echter niet alleen de schade aan je eigen voertuig vastleggen, maar ook de schade van de tegenpartij. Verder dien je een paar duidelijke overzichtsfoto’s te nemen van de plaats van het ongeval en zelfs van de ingevulde verzekeringspapieren, de kentekenplaten en het rijbewijs van de andere bestuurder.

In je notities dien je de straatnamen en de lengte de betreffende rijstroken vast te leggen. Achteraf kun je dan, bijvoorbeeld op het moment dat beide verzekeringsmaatschappijen jouw kant van het verhaal willen horen, deze feiten gemakkelijk terugvinden en kun je een ​​exact verslag uit te brengen (eventueel ondersteunt met opnames van de plaats van het auto-ongeval aan de hand van Google Earth of Google Maps). Zo weet je namelijk dat alle details die je gaat noemen correct zijn en dat zal de zaak zeker bevorderen. Bovendien kun je zo eveneens aantonen dat je een attente en gewetensvolle bestuurder bent.

Vandaag de dag bieden steeds meer verzekeringsmaatschappijen hun klanten de mogelijkheid om een speciale app te downloaden op hun smartphone. Op die manier kunnen ze namelijk snel en gemakkelijk contact opnemen met de juiste afdeling. Ook zullen dit soort apps je in staat stellen om digitaal je verzekeringsgegevens in te zien en te beheren. Natuurlijk moet je dan ook nog steeds gewoon de papieren kopie van je autoverzekering altijd bij je hebben als je weggat met je auto. Het downloaden van een speciale verzekeringsapp op je mobiele telefoon zal er echter voor zorgen dat je snel over de nodige gegevens kunt beschikken mocht je betrokken raken bij een auto-ongeval en bovendien kun je dan direct contact opnemen met betrekking tot eventuele schade die is ontstaan.

Zie ook: de kilometerverzekering van Corona Direct

Bepaalde de methode waarop je een claim wil afhandelen

Er zijn verschillende manieren om een claim in te dienen bij een verzekeraar, namelijk:

Geen schuld vorderingen

Verzekeringsmaatschappijen kunnen deze manier van een claim indienen aanbevelen vanwege het feit dat je dan, in plaats van zelf de rekening te betalen voor reparaties en eventueel een tijdelijke huurauto, je je auto laat herstellen door één van de garage die door de verzekeraar zijn aangewezen. De rekeningen zullen dan direct worden betaald door de verzekeraar. Op die manier zal een verzekeringsmaatschappij in staat zijn om samen met de verzekeraar van de tegenpartij de kosten af te handelen. Er zal je in dit geval dan ook de moeite worden bespaard van het betalen van de reparaties en de schade persoonlijk met de andere betrokkene, of diens verzekeringsmaatschappij, af te handelen.

Schuld vorderingen

Wanneer je schuld hebt aan het ontstaan van een auto-ongeluk dan zal je verzekering de kosten vergoeden die in rekening gebracht worden voor reparaties, maar ook het eigen risico van de tegenpartij. Ook zullen de kosten van de reparaties van je eigen voertuig worden vergoed, maar zul je wel rekening moeten houden met het feit dat je het bedrag dat je moet betalen als eigen risico kwijtbent. Bovendien is het mogelijk dat de premies die je voor je autoverzekering moet betalen, zal worden verhoogd door je verzekeringsmaatschappij.

Total loss vorderingen

Op het moment dat je auto onherstelbaar beschadigd is geraakt als gevolg van een ongeval, of als de reparatie meer zal gaan kosten dan je auto op dat ogenblik waard is, dan zul je in de regel in aanmerking komen voor een zogenaamde Total loss dekking. Het bedrag dat uit zal wo5rden gekeerd zal echter sterk afhangen van:

  • het merk van de auto,
  • het model,
  • het bouwjaar van de auto,
  • de staat waarin de auto verkeerde voor het ongeval.

In dit geval dien je gewoon een standaard vragenlijst in te vullen dat je verzekeringsmaatschappij op zal sturen naar de controleur die je auto zal inspecteren om te bevestigen dat er werkelijk sprake is van een total loss situatie. De verzekeringsmaatschappij zal vervolgens tot uitbetaling van de dagwaarde van je auto overgaan.

De afhandeling van de schade

Je eigen verzekeringsmaatschappij zal er veel belang bij hebben, en er dus alles aan doen om ervoor te zorgen dat, je tevreden over de service die ze verleent. Om die reden zal je eigen verzekeraar dan ook meestal aanzienlijk sneller werken veel dan een maatschappij waar je geen verzekering hebt lopen.

Het proces om de schade af te handelen kan in een aantal gevallen erg lang (soms zelfs maanden) in beslag nemen. Zeker als de tegenpartij de schuld niet wil aanvaarden, en deze op jou schouders probeert te leggen, het de zaak uiteindelijk zelf door een onafhankelijke derde partij beoordeeld dienen te worden. Deze derde partij zal echter ook weer de nodige tijd nodig hebben om alle stukken en details te bekijken voordat er een eindoordeel kan worden geveld. Het kan in dat geval dus maanden duren voor de schuld van een auto-ongeluk eindelijk toe zal worden gewezen.

Blijf altijd rustig en kalm

Hoewel je onder bepaalde omstandigheden, zoals tijdens een vervelende nasleep bij het afhandeling van de schade, niet rustig en kalm kunt blijven, is dit toch het meest belangrijke advies nadat je betrokken bent geraakt bij een auto-ongeluk. Soms zul je echter aardig gefrustreerd raken door de gang van zaken met betrekking tot de trage afhandeling van de schadeclaim en het toewijzen van schuld. Je kunt je vaak enorm opwinden over de contacten met de verzekeringsmaatschappijen en de tegenstrijdige verhalen die constant af worden gegeven door de andere bestuurder. In sommige gevallen zou je dan ook het liefst je telefoon pakken en de verzekering van de andere bestuurder precies vertellen wat je van de tegenpartij denkt. Maar als er één ding is dat je absoluut niet moet doen, is je op deze manier opstellen (ook niet tegenover de verzekeraar van de tegenpartij als deze de situatie probeert te verdraaien om er zelf beter op te worden).

Je kunt immers meer vliegen vangen met stroop, zo luit een oud gezegde. Auto-ongevallen op zich zijn in de regel al verschrikkelijke gebeurtenissen, maar door er voordurend boos over te blijven of je steeds over de gang van zaken op te winden, tijdens gesprekken te gaan schreeuwen en met je vinger steeds weer naar de tegenpartij (of diens verzekeringsmaatschappij) te wijzen zal je zaak zeker geen goed doen. Bij voorkeur blijf je dan ook altijd rustig en beleefd. Niet alleen tegen de politieagenten die op de plaats van het auto-ongeval de schade op komen nemen, maar ook tegen de medewerkers van de verzekeringsmaatschappijen.

Door je verhaal op een rustige manier te vertellen, voorkom je bovendien dat je zo gestrest raakt dat je dingen vergeet of op een verkeerde manier uitlegt. Op het moment dat de tegenpartij contact met je opneemt, om je bijvoorbeeld nogmaals de schuld in de schoenen te schuiven, dan kun je deze gesprekken beter uit de weg gaan. Verder is het goed om je eigen verzekeringsmaatschappij van deze acties op de hoogte te brengen. De verzekeringsmaatschappij kan je dan advies geven over hoe je met dit soort gesprekken om kunt gaan. In de meeste gevallen zal het echter niet nodig zijn dat je zelf contact onderhoudt met de tegenpartij. De afhandeling verloopt namelijk volledig via de verzekeraars. Door dit alles voortdurend in je achterhoofd te houden, zul je veel minder te maken krijgen met de spanningen en stress die zowel het auto-ongeluk en de nasleep ervan vaak met zich meebrengen. Beter probeer je de rust te bewaren en de afhandeling volledig uit handen te geven aan de verzekeringsmaatschappij waar je je autoverzekering af hebt gesloten.

Conclusie

De meeste mensen zijn, als ze eenmaal een beetje van de schrik zijn bekomen, na een auto-ongeval al enorm blij als er geen gewonden zijn gevallen. Later zal het een grote opluchting zijn als de betrokken voertuigen weer gerepareerd en de afhandeling van de kosten en de schuldvraag snel en soepel zijn verlopen. Vaak echter hebben veel betrokkenen meer moeite met het mentale aspect van een auto-ongeval. Door de adviezen en tips die we hierboven uiteen hebben gezet, hopen we echter dat je beter op een dergelijke vervelende situatie zult zijn voorbereid. Zo moet je er bijvoorbeeld altijd op voorbereid zijn dat de tegenpartij je de schuld in je schoenen probeert te schuiven of agressief en intimiderend kan reageren. Ook zul je nu wellicht beter kunnen begrijpen hoe de processen bij de verzekeringsmaatschappij verlopen en ben je beter op de hoogte wat je moet zeggen (en wat juist niet) als je ooit bij een auto-ongeluk betrokken zou raken.

Hopelijk zul je deze kennis nooit in de praktijk hoeven brengen, maar je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken of het rijgedrag van andere weggebruikers bepalen. Een ongeluk blijft dan ook in een klein hoekje zitten, zelfs als je je zelf altijd keurig aan de verkeerregels houdt en uiterst alert achter het stuur van je auto zit. Er zijn immers altijd personen die denken dat verkeersregels en veiligheidsmaatregelen op hen niet van toepassing zijn, of dat zij zich wel roekeloos rijgedrag kunnen veroorloven.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20