Wat is de rol van de CEO?

In het laatste nummer van de Harvard Business Review geeft Alan Lafley, CEO van Procter & Gamble, in een commentaarstuk zijn visie op de verantwoordelijkheden en kerntaken van de chief executive officer. Hij onderscheidt 4 opdrachten:

1. de link leggen tussen wat in de buitenwereld gebeurt en wat gaande is binnen het bedrijf.2. beslissen in welke business je actief bent en evengoed in welke business je niet actief bent. (‘Het onkruid in de tuin wieden‘)3. een evenwicht vinden tussen de prestaties op korte termijn en de investeringen op de lange termijn.4. een kader creëren met waarden en standaarden. Die moeten verbonden zijn met wat gaande is in de buitenwereld.

Volgens Lafley kan enkel de CEO deze zaken voor mekaar krijgen en is dit de definitie van leiderschap. Lafley staat ervoor bekend vele uren te spenderen bij consumenten thuis teneinde ze beter te begrijpen.Tenslotte is er de voorbeeldfunctie. ‘Vergeet nooit dat je werknemers je altijd in het oog houden, zelfs daar waar je denkt dat het niet mogelijk is.’

 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.