Walmart vormt winkelparkings om tot drive-in bioscopen

Walmart drive-in bioscoop
Cedar Attanasio/AP

De Amerikaanse supermarktreus Walmart gaat deze zomer 160 parkeerterreinen aan zijn winkels tot een drive-in bioscoop omvormen. Daarover heeft de keten een akkoord gesloten met het mediabedrijf Tribeca Enterprises.

Er waren eerder al geruchten over een mogelijke samenwerking tussen de twee ondernemingen, maar die zijn nu door de betrokkenen bevestigd. Het filmprogramma loopt van augustus tot oktober. Concrete details over de samenwerking zullen op een later tijdstip worden meegedeeld.

Social distancing

‘De samenwerking biedt de liefhebbers de mogelijkheid om van een film te genieten in omstandigheden die de eisen van de social distancing respecteren,’ aldus Walmart.

Daarbij worden ook dranken en versnaperingen aangeboden. Bestellingen worden door personeel van Walmart tot bij de auto’s van de bezoekers gebracht. Er zijn ook afhaalpunten voorzien waarbij de gebruikers voor de aanvang van de film zelf hun orders kunnen oppikken.

Over het gepresenteerde filmprogramma zijn nog geen details bekend. Wel benadrukten de initiatiefnemers dat er gekozen werd voor gezinsvriendelijke producties. Over de geselecteerde locaties voor de vertoningen is tot nu toe evenmin enige informatie verstrekt. Er is wel aangekondigd dat een aantal acteurs, regisseurs en celebrities bij sommige evenementen hun opwachting zullen maken.

Concerten

Volgens sommige bronnen is het niet uitgesloten dat Walmart zou beslissen zijn parkings tevens voor andere evenementen, zoals concerten, te gebruiken. Tevens wordt opgemerkt dat het initiatief ook andere retailers met ruime parkeerruimtes zou kunnen inspireren.

‘Al van bij de start van het Tribeca Film Festival negentien jaar geleden hebben drive-ins een fundamentele pijler van onze werking gevormd,’ betoogt Jane Rosenthal, directeur van het bedrijf. ‘In de huidige omstandigheden is de Tribeca Drive-In echter veel meer dan een leuke retro manier om een film te bekijken. Dit is één van de veiligste manieren waarop groepen kunnen samenkomen.’

De Verenigde Staten tellen nog ongeveer 315 drive-in bioscopen. Op het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw bestond het aanbod nog uit ongeveer vierduizend adressen.

Walmart is als partner al langer bij de normale programmering van Tribeca betrokken.