Wie Apple opzoekt op social media, komt terecht op verrassend lege pagina’s. Want hoe gek het ook klinkt, het Amerikaanse bedrijf maakt hier niet actief gebruik van.
Van bedrijven die dag in dag uit bezig zijn met digitale tools, zoals het wereldbekende Amerikaanse bedrijf Apple, wordt verwacht dat ze uitgebreid vertegenwoordigd zijn op social media. Maar wie Apple opzoekt op de klassieke socialemediakanalen, komt op weinig actieve pagina’s terecht. Het miljardenbedrijf heeft een Twitteraccount waar welgeteld nul tweets op staan, een Facebookpagina met drie video’s en een twintigtal foto’s, en een relatief recente Instagrampagina waar enkel foto’s van Iphonegebruikers zelf op verschijnen.
Elke paar minuten #apple
Daar heeft het geesteskind van Steve Jobs natuurlijk zo zijn redenen voor. De belangrijkste is dat de gebruikers naar hartenlust negatief kunnen tweeten over de Apple-producten, maar enkel hun volgers dit kunnen zien. Zo ondervindt het merk minder negatieve invloed van deze kritieken.
De kopers van Appleproducten zijn vaak heel loyaal aan het merk en zorgen voor mond-tot-mondreclame
Daarnaast gaan zij uit van het principe let the people make the noise:
elk jaar organiseert het bedrijf exclusieve evenementen waar tal van journalisten en andere genodigden aanwezig zijn. Zij zorgen ervoor dat na de persconferentie de boodschap van Apple naar de rest van de wereld verspreid wordt. En die aanpak werkt. Tot op de dag van
vandaag wordt elke paar minuten een tweet met de hashtag #apple de wereld ingestuurd, zelfs als er geen nieuw product of softwareupdate gelanceerd wordt. Als dat wel het geval is, gaan fans uitgebreid speculeren over de nieuwe onthulling, waardoor nog meer socialemediaverkeer ontstaat.
Tot slot wordt er bij Apple sterk ingezet op klantenbinding. De kopers van Apple-producten zijn vaak heel loyaal aan het merk en vervangen hun Iphone of Macbook regelmatig voor de nieuwere variant. De liefhebbers hebben promotie dus niet nodig om overtuigd te worden van het product, en ze zorgen zelf mee voor mond-tot-mondreclame.
Apple gaat uit van het principe let the people make the noise
Wel voor advertenties
Dat wil niet zeggen dat Apple social media helemaal weert van hun communicatiestrategie. Ze gebruiken wel socialmediakanalen voor services die gerelateerd zijn aan hun producten. Zo hebben Itunes en de Appstore bijvoorbeeld wel profielen waar gebruikers terecht kunnen met hun vragen. Op Facebook wordt er geen gebruik gemaakt van een eigen Facebookpagina, maar wordt er wel reclame gemaakt over de producten via gekochte advertenties. Ook benutten ze Twitter om via gekochte advertenties de bevolking op de hoogte te houden van software-updates en lanceringen van nieuwe producten. Hun Instagrampagina versterkt dan weer het communitygevoel, door input van gebruikers te nemen en visueel mooie foto’s te publiceren.
Deze bijzondere socialmediastrategie lijkt niet van de 21 ste eeuw te zijn. Maar zoals Steve Jobs het zelf zei: ‘Achieving marketing objectives without using the social media marketing is better than using social media marketing without achieving the marketing objectives.’