Volvo en Daimler werken samen aan vrachtwagen op waterstof

De Zweedse vrachtwagenconstructeur Volvo Trucks heeft met zijn Duitse sectorgenoot Daimler Trucks een joint venture opgericht voor de productie van voertuigen op waterstof.

De constructeurs beklemtonen dat ze ervan overtuigd zijn dat elektrische aandrijving cruciaal zal zijn om het wegtransport de mogelijkheid te bieden de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te halen.

Volvo Trucks verwerft een belang van 50 procent in het gezamenlijke bedrijf. Daarvoor betaalt de Zweedse groep een bedrag van 600 miljoen euro. De partners doen tegelijkertijd een oproep naar andere bedrijven en instellingen om mee te stappen in de ontwikkeling van het elektrische vrachtvervoer.

Expertise

Martin Daum, topman van Daimler Trucks, benadrukt dat het Duitse concern de voorbije kwarteeuw al een belangrijke expertise heeft opgedaan in de ontwikkeling van brandstofcellen.

‘Op deze basis zal de joint venture verder kunnen bouwen,’ voert Daum aan. Volvo zou anderzijds zijn expertise op het gebied van autonoom en geconnecteerd vervoer in het samenwerkingsverband inbrengen.

Door de samenwerking kunnen een aantal kosten worden gedeeld, waardoor de ontwikkeling van de elektrische vrachtwagen minder duur wordt. De samenwerking zou ook een snellere marktintroductie mogelijk moeten maken. Verwacht wordt dat de joint venture in de tweede helft van dit decennium met de productie zou kunnen starten.

Personenwagens

De joint venture komt op de site van Daimler in Nabern in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. De site herbergt nu het hoofdkwartier van Mercedes Benz Fuel Cell.

Ondertussen heeft Daimler echter te kennen geven de ontwikkeling van personenwagens met brandstofcellen stop te zetten. Het bedrijf zegt de kostprijs van de auto op de markt nooit te kunnen recupereren. Door die beslissing komt in Nabern ruimte vrij. De nieuwe joint venture zou met ongeveer 250 werknemers van start gaan.

Martin Daum merkt nog op dat het elektrische wegtransport in de toekomst van twee verschillende technologieën gebruik zal kunnen maken. ‘Voor zware vrachten en lange afstanden zijn brandstofcellen een perfecte oplossing,’ betoogt hij. ‘Voor andere toepassingen kan op batterijtechnologie beroep worden gedaan.’

Meer