Mercedes-bouwer stopt met ontwikkeling waterstofauto

Daimler heeft beslist de bouw van de GLC F-Cell stop te zetten. – Daimler

De Duitse autobouwer Daimler stopt met de ontwikkeling van brandstofceltechnologie voor de aandrijving van personenwagens. Dat heeft Markus Schäfer, hoofd onderzoek bij Daimler, gezegd. Hij benadrukt daarbij dat de productiekost van waterstofauto’s minstens twee keer zo hoog ligt dan de bouw van een vergelijkbare elektrische wagen.

Op die manier zal de verkoopprijs er volgens Schäfer nooit in lukken om de kostprijs te compenseren. Daimler is met deze beslissing een volgende autoconstructeur die beslist om zich niet langer op brandstofceltechnologie toe te spitsen.

Schaalgrootte

Daimler startte zeven jaar geleden met Ford en Nissan onderzoek naar de ontwikkeling van een waterstofwagen. Begin dit jaar had Markus Schäfer nog benadrukt dat brandstofcellen uitstekend functioneren, maar met een belangrijk kostenprobleem moeten afrekenen. Die hinderpaal kon volgens hem alleen met een voldoende schaalgrootte worden overwonnen.

Mercedes-Benz, het hoofdmerk van Daimler, werkt al meer dan dertig jaar aan de bouw van een passagiersauto die door brandstofcellen op basis van waterstof zou worden aangedreven. De droom was de creatie van een emissievrije wagen met een groot bereik en beperkte oplaadtijden.

Zeven jaar geleden ging het bedrijf in samenwerking met Nissan en Ford met de bouw van de GLC F-Cell van start. Van de wagen werden echter slechts enkele honderden exemplaren geproduceerd. De GLC F-Cell bleek te duur om een lancering op de commerciële markt te overwegen. De auto is alleen bij zakelijke promoties ingezet.

Batterij

De productie van de GLC F-Cell zal nu worden stopgezet. Er zijn ook geen plannen voor een nieuw model. Andere autobouwers hebben hun projecten met brandstofcellen al eerder stopgezet. In november vorig jaar maakte Honda, nochtans lange tijd enthousiast over de technologie, bekend de ontwikkeling van de waterstofauto op te schorten.

In maart dit jaar maakte ook Volkswagen duidelijk dat batterijtechnologie voor elektrische wagens het meest geschikt is. Anderzijds blijven constructeurs zoals Toyota, BMW en Hyundai hun onderzoek naar de technologie verder zetten.

Daimler zet wel de ontwikkeling van brandstofcellen voor vrachtwagens verder voort.