De Duitse bedrijf Volocopter heeft met de logistieke groep DB Schenker een akkoord gesloten voor de ontwikkeling van elektrische drones voor vrachtvervoer. Dat hebben beide partijen aangekondigd. Zij hopen over drie jaar een vergunning voor het toestel te kunnen krijgen.
De VoloDrone die door het partnership wordt ontwikkeld moet in staat zijn om lasten tot 200 kilogram te transporteren. Het toestel zal een bereik van 40 kilometer hebben.
Zakelijke markt
‘Die prestaties maken de VoloDrone ideaal voor de uitvoering van opdrachten zoals de levering van geneesmiddelen aan ziekenhuizen of het bezorgen van onderdelen in een fabriek,’ zegt Florian Reuter, topman van Volocopter.
In de Verenigde Staten hebben onder meer Amazon en een aantal andere partijen de goedkeuring gekregen voor tests met drones die pakketten aan klanten leveren. Dat is echter niet de markt waarop de VoloDrone zich wil richten.
‘De samenwerking met DB Schenker richt zich op de zakelijke markt,’ verduidelijkt Reuter. ‘Wanneer logistieke drones ter sprake komen, denken de meeste mensen aan het laatste traject met kleine pakketten tot aan de deur van de eindbestemmeling. Wij mikken echter op langere afstanden en grotere volumes.’
Volocopter werd negen jaar geleden opgericht. Sindsdien heeft de Duitse onderneming bij investeerders 122 miljoen euro opgehaald. DB Schenker is één van de partijen die aan die operaties heeft deelgenomen. Ook de Chinese autobouwer Geely en diens Duitse sectorgenoot Daimler hebben, net zoals Intel, in Volocoptor geïnvesteerd.
Stedelijke logistiek
‘Drones zijn een technologie waarmee de toeleveringsketens voor de stedelijke logistiek in de toekomst mogelijk op een andere manier kan worden georganiseerd,’ voert Jochen Thewes, topman van Schenker, aan. Volocopter en DB Schenker hopen in de loop van volgend jaar met commerciële tests te kunnen beginnen.
Florian Reuter hoopt voor de luchttaxi VoloCity – die voor het vervoer van passagiers werd ontworpen – over twee jaar een vergunning van het European Union Aviation Safety Agency (Easa) te kunnen krijgen. Eén jaar later zou ook een toelating voor de VoloDrone moeten kunnen worden verkregen. Voor individuele projecten zouden zelfs vroeger licenties kunnen worden aangevraagd.
Florian Reuter wijst er nog op dat het besturen van de VoloDrone geen bijzondere expertise is vereist. ‘Elke werknemer van DB Schenker moet in staat worden geacht die taak uit te voeren,’ merkt hij op.