Volkswagen-baas: “Elektrische auto’s zullen snel worden ingehaald door een nog grotere transformatie”

Zowat elke autoconstructeur is Volkswagen bezig met zijn wagenpark te elektrificeren. Maar volgens de baas van het merk zijn elektrische auto’s niet de grootste verandering van dit tijdperk.

Volkswagen heeft onlangs aangekondigd dat het van plan is om tegen 2030 70 procent van zijn voertuigen elektrisch te maken. De Duitse fabrikant werkt aan een elektrische auto “voor het volk” en aan een SUV. Twee nieuwe producten die ons de zwaar bekritiseerde ID.3 moet doen vergeten.

De autobouwer uit Wolfsburg is ook van plan om alleen al in Europa zes batterijfabrieken op te zetten. Het zal ook zijn assemblagelijnen over de hele wereld aanpassen.

Ondanks deze transformatie van formaat gelooft Volkswagen-baas Herbert Diess dat een andere grote verandering de automobielsector nog meer zal opschudden.

Zelfrijdende auto’s

In een interview met Bloomberg legde Diess uit dat hij gelooft dat zelfrijdende auto’s een groter keerpunt zullen zijn dan elektrische.

“Deze verandering zal de sector meer veranderen dan EV’s of elektrificatie dat doen. De auto wordt zo anders wanneer hij autonoom wordt bestuurd”, zei hij.

Die verklaring is op zijn minst verassend te noemen. De automatisering van de stuurfuncties loopt ernstig achter op de voorspellingen van de grootste spelers in de sector. Uber en Lyft hebben onlangs zelfs besloten om hun bedrijfstakken gericht op zelfrijdende auto’s te verkopen.

Maar ook al duurt het proces langer dan verwacht, toch worden er elk jaar miljarden dollars geïnvesteerd in zelfrijdende voertuigen. Verwacht wordt dat de kosten van deze geavanceerde systemen binnen een decennium zullen dalen, waardoor de technologie op ruimere schaal kan worden toegepast.

2,5 miljard per jaar

Met waarschijnlijk tien keer zoveel regels aan code als in een smartphone zijn auto’s nu al softwareproducten en zullen ze “het meest geavanceerde internetapparaat zijn dat je je kunt voorstellen” wanneer ze zonder bestuurder worden ontworpen, aldus Diess.

Volkswagen heeft zich gepositioneerd op de Amerikaanse en Chinese markten. In samenwerking met Ford en zijn dochteronderneming Argo in de Verenigde Staten, met lokale technologiebedrijven in China. Het doel: bij de eerste fabrikanten horen die zelfrijdende privéauto’s produceren.

Volkswagen doet ook al tests met een geüpdatete versie van zijn iconische hippiebusje, dat vanaf dit jaar in de straten van Hamburg zonder bestuurder zou moeten rondrijden.  

Volgens de CEO pompt Volkswagen 2,5 miljard euro per jaar in software. Diess erkende dat zijn bedrijf nog niet de best uitgeruste was om de nummer één in Europa te worden, maar hij gaf dit doel niet op.

“Wij bevinden ons in een zeer goede positie om een zeer sterke speler te blijven in de toekomstige autowereld, in de ‘nieuwe auto’, zoals wij het noemen”, verzekerde Diess. (lb)

Meer
Auto