VanMoof, de Nederlandse maker van hoogtechnologische e-bikes, heeft investeerders kunnen overtuigen om 128 miljoen dollar extra in het bedrijf te pompen. Daarmee komt het totaal aan opgehaald kapitaal op 182 miljoen dollar op minder dan twee jaar tijd. E-bikes zitten wereldwijd in de lift, maar een markt springt er op dit moment bovenuit.
Het gaat om de Verenigde Staten. “De sterk toegenomen vraag toont aan dat de VS de snelst groeiende markt is voor VanMoof, met de post-pandemische e-bikegolf die momenteel nog geen tekenen van stagnatie vertoont”, zegt het bedrijf.
Eerder onderzoek door Market Study Report ziet Noord-Amerika (de VS en Canada) als de op een na grootste groeimarkt voor e-bikes in de komende jaren, na Europa. Volgens de consultant mikken de makers van de elektrische fietsen op twee doelgroepen in de VS:
- de gepensioneerden die om gezondheidsredenen niet meer met een wagen mogen rijden
- de jonge professionals in de grote steden die geen zin hebben in het gedoe rond het bezitten van een eigen wagen en hun dagelijkse pendeltocht liever met de fiets doen, ook om ecologische redenen
Net als in Europa werken lokale overheden aan een aangepaste verkeersinfrastructuur. De Amerikaanse regelgeving legt e-bikes een maximumsnelheid van 32 km per uur (20 mijl per uur) op, tegenover 25 km per uur in Europa.
Coronaboost
Volgens VanMoof heeft de coronacrisis wereldwijd de uitbouw van geschikte fietspaden versneld. “Veel steden hebben tijdens de lockdown grote investeringen gedaan in een autovrije toekomst met vernieuwde straatbeelden en meer fietsinfrastructuur. De plannen om meer stedelijke pendelaars op de fiets te krijgen, zijn door Covid-19 in een stroomversnelling terecht gekomen. Er is daardoor aanzienlijk geïnvesteerd om de straten aantrekkelijker te maken voor fietsers.”
De laatste voorspellingen van Market Study Report gaan ervan uit dat de markt voor e-bikes in de komende zes jaar meer dan 48 miljard dollar zal bedragen, met een groeipercentage dat nu al twee keer zo hoog is als vóór Covid-19 was voorspeld. VanMoof heeft het afgelopen jaar zijn fysieke verkooppunten uitgebreid van 8 naar 50 locaties wereldwijd en zegt dat de verkopen in 2020 verdrievoudigd zijn.
Oorlogskas
De 128 miljoen dollar is afkomstig van de Aziatische investeringsgroep Hillhouse Investment en daarnaast van Gillian Tans, voormalig CEO van Booking.com, en de bestaande investeerders Norwest Venture Partners, Felix Capital, Balderton Capital en TriplePoint Capital.
VanMoof, een van de snelste groeiers van Europa, noemt zich na de verse geldinjectie ook “het meest gefinancierde e-bike bedrijf in de wereld”. Het opgehaalde geld zal niet alleen gebruikt worden om de productiecapaciteit te verhogen, maar ook om de ontwikkeling van nieuwe technologie voort te zetten. Net als het Belgische Cowboy specialiseren de Nederlanders zich in high-techbikes met ook softwarecomponenten.
(bzg)