Vivaldi verbiedt project met zelfrijdende wagens

Vivaldi verbiedt project met zelfrijdende wagens
Georges Gilkinet (Ecolo) – JAMES ARTHUR GEKIERE/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Wie de groot uitgerolde proefprojecten met zelfrijdende wagens in de VS wat volgt, onder meer in Arizona of Californië, moet zich toch eens achter de oren krabben. Want in België houdt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een proefproject tegen van zelfrijdende wagens van level 3.

  • Dat zijn wagens die helemaal niet autonoom rijden, zonder chauffeur, maar wel op bepaalde momenten de bestuurder toelaten iets anders te doen, zoals een film kijken. Op elk moment moet de bestuurder terug het stuur kunnen overnemen, het is enkel bij dag, en bij een maximumsnelheid van 60 km per uur tijdens file.
  • In de VS zit men al aan wagens van level 5: die rijden helemaal zelf, met de passagiers op de achterbank.
  • Maar Gilkinet spreekt zich uit in Het Nieuwsblad tegen die voorzichtige poging van een level 3 wagen in België. “Ook zelfrijdende wagens staan in de file en veroorzaken vervuiling. Voor lange ritten kun je mensen beter aanzetten om de trein te nemen dan in een zelfrijdende auto te zitten. Op de trein kunnen ze ook rusten”, zo voert de minister als argument aan.

Gilkinet oogst geen lof

  • Die beslissing van de Ecolo-minister, en vooral zijn argumentatie, vallen op een koude steen. Mobiliteit is immers een gedeelde bevoegdheid, die zowel federaal als Vlaams zit. Volgens Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) is dit “een fout signaal” van Gilkinet. “We kunnen niet de andere richting uitkijken wanneer technologische innovaties ons helpen bij duurzame groei, meer verkeersveiligheid of extra tewerkstelling”. Zij wil net “voluit steun geven aan proefprojecten”.
  • Zo is er in Vlaanderen al de ‘Taskforce Autonoom Vervoer’, die net die innovatie moet begeleiden. Maar de verkeersregels zitten natuurlijk wel op federaal niveau: zonder toestemming van Gilkinet wordt dat moeilijk. Net daarom waarschuwt Vias, het verkeersveiligheidsinstituut: “Het zou dan ook net goed zijn om proefprojecten te organiseren om de technologie te evalueren.”
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.