Virtueel concert brengt 7 miljard dollar op voor coronavaccin

Een concert met sterren als Justin Bieber en Miley Cyrus, dat volledig digitaal werd uitgezonden, bracht zaterdag 7 miljard dollar (6 miljard euro) op. België doneerde 15 miljoen euro. Het geld gaat naar de ontwikkeling en verspreiding van een coronavaccin.

De armoede-organisatie Global Citizen organiseerde zaterdagavond ‘Global Goal: Unite for Our Future’, een combinatie van een top en een concert. Op de top maakten wereldleiders als Duits bondskanselier Angela Merkel en Frans president Emmanuel Macron hun opwachting, tijdens het concert was het dan weer aan Coldplay, Usher en Justin Bieber.

Het evenement viel duidelijk in de smaak, want overheden en bedrijven wereldwijd doneerden geld aan een hoop organisaties. In totaal werd er 7 miljard dollar ingezameld.

Gratis advertenties

Ook België en de Europese Commissie steunden het festival. De Belgische overheid gaf 11,5 miljoen euro aan het Wereldvoedselprogramma en 4 miljoen euro aan het Covid-19-solidariteitsfonds van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Europa verstrekte 5 miljard euro aan leningen om de armste landen uit de coronacrisis te helpen. In totaal doneerden meer dan 40 landen wereldwijd fondsen.

Maar niet alleen overheden hingen zaterdag de weldoener uit. Ook grote bedrijven lieten zich van hun beste kant zien. Onder andere Google gaf de WHO een cadeautje van 25 miljoen dollar aan advertentieruimte om te verzekeren dat alle informatie over Covid-19 iedereen bereikt. De consumentengroep Procter & Gamble, bekend van de Gillette-scheermesjes, doneerde dan weer testkits voor Covid-19 en financiële steun aan een aantal lokale organisaties. In totaal gaf het bedrijf 10 miljoen dollar weg.

En ook de rapper Usher kondigde aan dat hij alle opbrengsten van zijn nieuwste single ‘I Cry’ weggeeft aan LISC, een Amerikaans instituut dat lokale organisaties ondersteunt.

Eerder haalde Global Citizen al 35 miljoen dollar op met het concert ‘One World: Together at Home’.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.