Verkoop van seksspeeltjes bereikt climax tijdens lockdown

De coronalockdowns zijn een gesel voor de meeste ondernemingen, maar sommige branches plukken de vruchten van het verplicht isolement. De verkoop van seksspeeltjes bijvoorbeeld, is wereldwijd ontploft sinds mensen meer thuisblijven.

Het is een trend die wereldwijd vastgesteld wordt. De Europese marktleider in erotische speeltjes, EDC Retail, zag de verkoop van vibrators, dildo’s en dergelijke bijna verdubbelen. Op piekmomenten lag de omzet zelfs 162 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In februari waarschuwde het bedrijf voor een tekort aan seksspeeltjes. 

Dubbele shifts draaien

Ook de Chinese producenten, waar de meeste westerse seksshops hun producten vandaan halen, hebben het moeilijk om aan de vraag te voldoen. Dat vertelden ingewijden vorige week aan de Hongkongse krant The South China Morning Post (SCMP). De industrie van de erotische prullaria herstelt er blijkbaar veel sneller van de coronashock dan andere sectoren. 

Libo Technology, een fabrikant uit Shandong zag zowel de binnenlandse verkoop als de export met 30 procent stijgen. Frankrijk, de Verenigde Staten en Italië waren de actiefste exportmarkten volgens het bedrijf. 

‘Onze productielijnen draaien de klok rond en onze werknemers werken in twee ploegen om aan de stijgende vraag te voldoen’, zegt het hoofd van de verkoopafdeling van Libo Technology aan SCMP.

The Paper, een nieuwsmedium uit Shanghai, weet dat de totale export van seksspeeltjes in China tot nu toe met 50 procent is toegenomen. De export van sekspoppen naar Italië is vervijfvoudigd sinds maart, toen het aantal coronabesmettingen er begon te ontsporen. 

Andere werelddelen

Adam and Eve, de grootste online verdeler van erotica in de Verenigde Staten, meldde dit voorjaar ook dat het zijn online verkoop met 30 procent zag stijgen. 

De in Berlijn gevestigde maker van seksspeeltjes Wow Tech Group meldde in april dat de online verkoop van zijn merken We-Vibe en Womanizer met meer dan 200 procent was gestegen.

De Europese verdeler EDC Retail neemt alvast het zekere voor het onzekere: om tekorten in de toekomst te vermijden, trekt het bedrijf bijna 4 miljoen euro uit om zijn magazijn van 8.000 vierkante meter in Veendam uit te breiden met 3.000 vierkante meter.

Meer