Verkoop smartphones daalt al zes kwartalen op rij

De fabrikanten van smartphones hebben tijdens het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 310,8 miljoen exemplaren verscheept. Daarmee beleefde de sector een daling met 6,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee moeten de fabrikanten van smartphones voor het zesde kwartaal op rij een inkrimping melden. Dat is de conclusie van een rapport van consulent International Data Corporation (IDC).

De onderzoekers merken op dat binnen de top vijf alleen de Chinese groepen Huawei en Vivo het voorbije jaar nog een groei hebben kunnen melden. Tegelijkertijd blijkt dat Apple door Huawei naar de derde plaats is verwezen.

Marktleider

Ook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar bleef Samsung met een verscheping van 71,9 miljoen exemplaren de grootste smartphone-verkoper van de wereld. Tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar moest het Zuid-Koreaanse bedrijf echter een daling met 8,1 procent registreren. Daardoor viel het marktaandeel van Samsung van 23,5 procent naar 23,1 procent terug.

Op de tweede plaats de Chinese fabrikant Huawei met een verkoop van 59,1 miljoen eenheden. Het bedrijf slaagde erin zijn verkoop met 50,3 procent op te drijven. Dat volume deed het marktaandeel van Huawei van 11,8 procent naar 19 procent oplopen.

“Het is steeds meer duidelijk dat Huawei de ambitie heeft om zijn aanwezigheid op de wereldwijde markt voor mobiele apparaten te versterken,” zegt Ryan Reith, vice-directeur van de divisie Worldwide Mobile Device Trackers van International Data Corporation. “Smartphones vormen het speerpunt van dat streven.”

“Nagenoeg in alle regio’s moet de smartphone-markt met allerhande uitdagingen rekening houden, maar toch is Huawei erin geslaagd zijn verkoop gevoelig op te drijven. De Chinese onderneming heeft daarbij de tweede plaats op de wereldwijde markt stevig in handen genomen. Bovendien slaagde Huawei er daarbij in om de kloof met marktleider Samsung sterk te verkleinen.”

Apple

Huawei slaagde er het voorbije kwartaal in om zijn Amerikaanse concurrent Apple achter zich te laten. Apple boekte een verkoop van 36,4 miljoen iPhones. Dat betekende echter een daling met 30,2 procent tegenover de eerste drie maanden vorig jaar. Het marktaandeel van Apple viel van 15,7 procent naar 11,7 procent terug.

Op de vierde plaats stond Xiaomi met een verkoop van 25 miljoen smartphones. Dat leverde het bedrijf een marktaandeel van 8 procent op. Tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar boekte Xiaomi nog een verkoop van 27,8 miljoen eenheden op. Het marktaandeel van de onderneming ging van 8,4 procent tot 8 procent achteruit.

Vivo zag zijn marktaandeel met 1,9 procentpunt aangroeien tot 7,5 procent. Het marktaandeel van Oppo bleef status-quo op 7,4 procent. “De Chinese fabrikanten Xiaomi, Vivo en Oppo leveren nog een grotere strijd voor de vierde plaats dan de top drie voor het marktleiderschap,” zegt Reith nog.

De rest van de verkopers zagen hun gezamenlijk marktaandeel eveneens met 4,4 procent inkrimpen. Waarnemers merken op dat consumenten niet langer geobsedeerd zijn door upgrades naar de jongste en sterkste smartphones. Wanneer de consument toch tot een aankoop overgaat, blijkt echter vaak een voorkeur voor een Chinese leverancier boven de traditionele producenten Samsung en Apple.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.