Verkoop iconisch lingeriemerk Victoria’s Secret gaat niet meer door

De geplande verkoop van het lingeriemerk Victoria’s Secret aan de investeerder Sycamore is afgeblazen. De coronacrisis gooit roet in het eten.

L Brands, de huidige eigenaar van Victoria’s Secret, meldt in een persbericht dat hij en Sycamore tot een ‘wederzijds akkoord’ zijn gekomen om de eerder aangekondigde transactie, de verkoop van een meerderheidsaandeel aan Sycamore, terug te trekken.

De deal hing al een tijd aan een zijden draadje. In april ging L Brands op de beurs nog 27 procent in één dag onderuit na geruchten dat Sycamore zich zou terugtrekken. Net daarvoor had de investeerder een rechtszaak aangespannen tegen de L Brands voor contractbreuk. Door de coronapandemie moest Victoria’s Secret mensen ontslaan en winkels sluiten en dat was blijkbaar niet de afspraak.

Afsplitsing

‘Zoals elke retailer gaan we door moeilijke tijden’, zegt bestuurder en toekomstig voorzitter van L Brands Sarah Nash in het persbericht. ‘We denken dan ook dat het voor iedereen beter is om ons te focussen op het rechttrekken van die situatie in plaats van een kostelijk en afleidend proces te voeren om een samenwerking met Sycamore te forceren.’

Ze voegt daar aan toe dat er bespaard wordt bij Victoria’s Secret, dat zal afgesplitst worden en als apart bedrijf zal opereren. Of het dan ook naar de beurs gaat, is niet duidelijk. L Brands blijft over met de badwinkelketen Bath & Body Works, die beter presteert.

In hetzelfde persbericht worden ook enkele managementwissels aangekondigd. L Brands-oprichter Les Wexner blijft niet langer CEO en wordt bestuurder. Hij wordt vervangen door Andrew Meslow, die nu Bath & Body Works leidt. Aan het hoofd van Victoria’s Secret komt dan weer de huidige financieel directeur van L Brands, Stuart Burgdoerfer. Hij blijft beide jobs combineren.

Meer