Na onder meer Tenerife en Kroatië lanceert nu ook Venetië een campagne om digitale werkers te lokken. Dat moet de Italiaanse stad verjongen.
Talenten aantrekken, de telewerkers in contact brengen met de lokale gemeenschap en Venetië omvormen tot een moderne werkstad. Dat zijn de drie doelstellingen van Venywhere, een project van de universiteit Ca’ Foscari en een plaatselijke stichting. Het platform wil de hooggeschoolde nieuwkomers helpen met hun verblijfspapieren en andere praktische beslommeringen.
Krimpende bevolking
De massale toeristenstroom waarmee Venetië voor de pandemie geassocieerd werd, camoufleerde een onderliggend demografisch probleem: de stad kampt met een krimpende en verouderende bevolking. Het aantal Venetianen in het historische stadscentrum is gezakt van 174.000 in de jaren vijftig tot slechts 50.000 vandaag.
Via het Venywhere-platform hoopt de stad de nieuwe generatie internationale freelancers, de digital nomads, aan te trekken. “De pandemie heeft wereldwijd geleid tot een grote groep hoogopgeleide mensen die willen verhuizen. Dit is een manier om Venetië te herbevolken”, zegt Venywhere-oprichter Massimo Warglien, hoogleraar management aan Ca’ Foscari, aan nieuwsdienst Bloomberg.
Laboratorium
Volgens hem is Venetië, met zijn rijke kunstgeschiedenis in de soms wat vervallen paleizen en de bijzondere relatie met water, een ideale voedingsbodem voor creativiteit. “Het perfecte laboratorium om te experimenteren met nieuwe manieren van werken.”
Er zijn wel geen grote financiële voordelen verbonden aan Venywhere. Venetië zwaait niet met cashvoordelen of fiscale gunstregimes, zoals bijvoorbeeld Griekenland. Waar de digital nomads vooral op mogen rekenen, is een “ontzorgingsprogramma”, inclusief huisvesting, dat hen een “zachte landing” biedt in de beroemde Italiaanse cultuurstad.
(jvdh)