Twee weken na de controversiële beslissing van de FIFA om Saoedi-Arabië als enige kandidaat voor de organisatie van het WK voetbal 2034 te weerhouden, wordt bekend dat Aramco, de grootste olieproducent ter wereld die eigendom is van Saoedi-Arabië, de nieuwe megasponsor van de FIFA is.
Van het voetbalveld naar het olieveld: FIFA verloochent haar klimaatstrategie door omstreden partnerschap met Aramco

Waarom is dit belangrijk?
Dit partnership is financieel zeer lucratief voor de FIFA, maar roept ethische en ecologische vragen op. Aramco contrasteert sterk met FIFA's klimaatstrategie, gezien de toonaangevende rol van Aramco in CO2-uitstoot.In het nieuws. De deal met Aramco zou de FIFA naar verluidt ongeveer 100 miljoen dollar per jaar opleveren over een periode van tien jaar, waardoor Aramco de grootste sponsor ooit van de organisatie wordt.
- De Saoedische leider Mohamed bin Salman gaf eerder al toe dat het koninkrijk volop inzet op sportswashing, een praktijk waarbij bepaalde personen of entiteiten hun imago trachten op te poetsen door middel van positieve publiciteit, gelinkt aan sport.
Zoom in. Aramco's jaarlijkse
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Ja, ik wil toegang tot 3 premium artikels
Liever meteen een abonnement? Klik hier
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.